madkullensislandshastar

Direktlänk till inlägg 21 juni 2012

Annan jakt...

Av paula Johnsson - 21 juni 2012 07:11

I går blev en lång arbetsdag igen...

Och redan morgonen hade mycket att erbjuda...visst hade hon väl kommit?!

   

Fina Rebeckas dotter,sto och allt...färg,Nja...antingen skimmlar hon av, då Pappan är skimel, eller så förblir hon sin lite mörkare fux,tiden får utvisa.

Fridgeir va strålande glad och allt hade gått så bra,det var så man kände på sig dagen innan att i natt så...

De andra fölen var nyfikna och är så söta de med..Här är Sonyas och hennes mans Gatlis hingstföl.

 

Och ett annat utav Johanns vackra stoföl i hagen.

 

Japp, sen fick man sluta drömma, det var mååånga hästar som stod på vänt...ja, och en del av dem får liksom kännas av i stallet  först...

 

Va en jättefin och klar dag i går och ser så även ut att bli i dag, vart fint väder ända sen jag kom,en dag regnade det lite, men inte så mycket som byborna vill förstås, skulle behövas en flod för tillväxten av gräs skulle bli i ordning...ja, så är det ju, vi styr ju dock inte över det här och till helgen ser det ut att bli ca 20 grader och det är MYCKET här på Island.


Henrik fråga när jag åkte ,går de aldrig i shorts?

De är faktiskt inte ofta...vinden är nästan alltid kall, sen när man sätter sig i lä är det ju en annan sak.... men vem hinner det?  


Så ja, jag kommer hem och bländar er på badstranden gott folk... men det är det värt!!

Ridning och träning blev det en hel del utav i går och nu när vi hämtat så många mer hästar, så är det inte längre 5-6 hästar var utan nu börjar vi närma oss tiotalet träningshästar var/dag..

   


Många fina färghästar har det kommmit,här har vi en brunblack valack..

 

Men jag har inte fy skam med färger där hemma jag heller,är så glad att lilla Thruma tex. väntar på mig därhemma igen...

 

I går hann vi med att reda ut lite manar till och med...

en del hästar har stått  på vila sen i Oktober och Ja, Eva då kommer trollen...de fixar till  sk."Trollflätor" i hästarnas manar,tvinnar och flätar så de är nästan omöjliga att reda ut..

Men jag gjorde ett bra jobba på denna hårfagra mannen?

 

Ja, de mesta av Island är ju en gång uppbyggt av sten och vulkaner

(Jag brukar alltid plocka med mig en lavasten till barnen varje gång jag är på Island,så och har jag stoppat i fickan denna gång)


 Och ni vet väl att Island är ett land som tror stenhårt på sagor och legender...ni förstår att till och med kommunala vägbyggen ändras om och tas upp i styrelsemöten om det skulle vara så "felplanerat" att vi stöter på Farbror troll eller älva i en stor sten..ja, då får det läggas en väg på ett annat sätt helt enkelt!!

Det tycker jag är stencoolt!!!   Hö, Hö, Sten...Coolt?!  


En utav sagorna handlar om ön Drangeu,utanför Hofsòs,när den ön bildades och fick sin form så var det en bonde och hans mora som gick över till andra sidan för att mjölka sin kossa, med sig hem skulle de ta kossan och de skulle hinna hem innan solen gick ner....men de hann de dock inte,förvandlades till sten och delar av ön är formen av bondmoran, andra  delen bonden med han ko...sorgligt men sant.

 

Och kolla här nu då???

Skimmelmannens häst i egen hög person....har nog aldrig sett en häst springa så fort...Jo, Bluetooth då...Ja, detta är historier från min förra resa på Island...skimmelmannen lös dock med sin frånvoro i går..

 

Hann med ett litet eftermiddagsdopp på rasten...

       

Där kan man ligga och drömma sig bort i det varma vattnet i hoisonten skymtar man Drangeu.

Men rätt in i verkligehetn..va e detta nu??

 

Jo, nu har unghästarna rymt??!! Öhh?

Nej, det finns inte alltid stängsel överallt på Island och de är ju kul att valla hästar...fråga Lina (som jobbade hos mig förr) efter första gången jag vart på Island, bannemig, då blev mina hästar vallade över hela Berghem,,

Åh, va kul vi hade!?

Japp här va det bara att börja valla.

Ja, hästar fattar ju lite i allafall??  

 

En liten mellanlandning blev det i fållorna,för o hämta andan lite...

E det detta som kallas "Lilla hästinsamlingen " Johann??

       

Jag hoppas inte ni blir så bortskämda med vackra bilder från Island nu så ni inte troget följer lilla vardagen på Madkullen sen va??

För vem slår det här..

   

Ja, hästarna hamna till slut i dalen igen och där ÄR så vackert, vinden låter som den spelar när den åker mellan bergen,så mäktigt!

Men som sakt kullen på Madkullen är inte fy skam den heller?  

Ha nu en riktigt bra dag och ta det lugnt med alla era midsommarförberedelser och va rädda om varann och ta det lugt!

Kram/MadkullaPaula

 







 
 
Ingen bild

Lisbeth Z

21 juni 2012 08:04

Låter som att ni har fullt upp! Hoppas ni hinner med lite midsommarfirande. Ha en jättego helg och hälsa.

paula Johnsson

21 juni 2012 08:43

De vet du väl att det är mitt mellannamn Lisbeth.."Fullt upp"?
Jag hälsar och ha en go midsommar! Kram

 
Ingen bild

Eva

21 juni 2012 14:48

Jag ser ju vem jag får be om hjälp med trollflätor hemma hos mig nästa gång. Jag fick ta saxen jag. Men det är nog bra att ha lite troll hos sig. Tror du inte :)

paula Johnsson

21 juni 2012 21:53

De tror jag absolut,dom kollar så vi sköter oss och har en vakande hand över oss, du vet väl hur de ser ut i Madkullaskogen? Kram

 
Ingen bild

Karin J

21 juni 2012 21:09

Det är så roligt att läsa din blogg från Island - vilken tur att datorerna finns! Jag kollar varenda dag och är alldeles trollbunden. Supersnygga hästar, särskilt den där "mannen" du fixade manen på. Ha en härlig midsommar, du får lära islänningarana "små grodorna". Kram!!

paula Johnsson

21 juni 2012 21:52

Heller hur Karin? Jag är så trött på kvällarna, så jag hoppar nog dom där små grodorna till sängs i stället, det tar på krafterna och rida vet du väl?
Ja, här finns mycket vackert att se, Kram

 
Ingen bild

Melissa

21 juni 2012 21:35

åå är så himla avendsjuk ! , den poolen hade inte vart helt fel att bada i ! Jag har fått 3 sköthästar :) en häst som hetter finessie som är 1,74 cm och en som hetter zulan som är 1,55 och en som hetter meya :)
fast jag kommer ju självklart fortsätta på underbara madkullen :) ,kram melissa längtar tills det drar igång igen med ridskolan :)

paula Johnsson

21 juni 2012 21:50

Va kul det låter Melissa, då får du fullt upp hela sommaren? Men bra att du återkommer till mig och hästarna,vi ses ju efter sommaren,Kram

 
Ingen bild

Melissa

22 juni 2012 09:37

Ja det blir mycket nu på sommaren :)
Såklart jag kommertillbaka till er man vill ju inte sluta madkullen !! K

Kram :)

paula Johnsson

23 juni 2012 00:59

Vilken tur Melissa, ha en go sommar,Kram

 
Ingen bild

Melissa

26 juni 2012 11:50

Ja det känns bra :) Tack desamma , kram

paula Johnsson

26 juni 2012 20:34

Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av paula Johnsson - 26 september 2014 07:44

Ja, som ni vet så startar ett nytt kapitel för mig och min familj nu...   Gården är såld och vi kommer att flytta. Min hemsida kommer att stängas ner nu 1 oktober och verksamheten upphör och jag vill härmed passa på att tacka mina underbara bar...

Av paula Johnsson - 6 september 2014 07:56

ja, helgen som var, hade vi goa instruktören james här igen. James är en grymt duktig instruktör, kan ta alla typer av människor på alla olika nivåer och mycket bra pedagogiskt.   Jag hoppas alla hade det bra som var här även om jag inte riktig...

Av paula Johnsson - 18 augusti 2014 15:11

Ja, mina vänner alla sagor har ett slut...så och på denna gård.. Så de också var skrivet i tidningen, "Sista Sommaren på Madkullen" Så blev också fallet...vi har efter långt, jobbigt och svårt övervägande bestämt oss för att sälja vår älskade går...

Av paula Johnsson - 10 augusti 2014 08:48

Äntligen fick jag till en kurs för min gode vän och tränare Louise "lollo" Löfgren, jag har ju tränat för henne i en herrans massa år... men inte fått till nån kurs/lektion än med min nya lilla pålle...så nu äntligen...och vi har ju så mycket och pra...

Av paula Johnsson - 10 augusti 2014 07:32

Ja, och så kom den där Fredagen, fem molockna tjejer kommer upp här på morgonkvisten...liiite deppiga... Dom vill ju inte att det skall ta slut..   Vi fick muntra upp varannn så gott det gick.. och nu stod ju både träning,städning,lunch och u...

Fråga mig

73 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12 13
14
15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26
27
28 29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards