madkullensislandshastar

Alla inlägg under juni 2008

Av paula Johnsson - 30 juni 2008 21:44

Idag var det första dagen på ett veckolångt "hästigt" läger, 10 barn och ungdomar stod på gårdsplan i morse och var jätteförväntansfulla.

Här är vi redan i full gång att borsta hästarna fina, kul med läger tycker de och bli ompysslade och få gå till sommarhagen hela tiden,och föresten tycker nog alla djur det att läger är bra, mycket matrester blir det.

Josefine , min dotter är också med denna vecka, kul tycker jag, första gången hon velat, ni vet skomakarns barn?!

O vet ni kaninerna lever!

Börjar t.om likna en kanin!


Här är tjejerna i full gång med första ridturen som var i padock, där vi fick en liten inblick i töltens och travens svåra konst.

Nästa tur bar det av ut, och tjejerna var rätt trötta på kvällen...

Och jag.

Vädret började ju inte så jättetoppen i morse, men har hörtattdet skall bli pangväder hela veckan, det ser vi fram emot,Gokväll/MadkullaPaula


Av paula Johnsson - 29 juni 2008 19:56

Idag var det ny hage till stona och fölen och oj va glada de blev!

Fler bilder!

Det blev mycket spring och skutt!

Nej, vi tar ett varv till kompis!

I morgon är det dags för ridläger gott folk, då är här full rulle, hela dagarna hörs igen/,MadkullaPaula

Av paula Johnsson - 27 juni 2008 07:49

Ja, asså, inte för att man ser vad det är?! Men det ÄR tre kaninungar, ja, min kaninavel har ju som bekant inte gått så bra hitills, med tanke på att man har en stor jägare vid namn "Lilleper" som gärna äter allt som rör sig, men dessa små krabater har överlevt tre dygn nu, så kanske kanske, att de klarar sig, det är mammans första kull, och de brukar faktiskt inte klara sin första kull, så vi får se.

Och Lisa loop har fått mjölkstockning eller nåt, och har ont på tuttisarna, och kattungarna vill ju dia hela tin, pratade med vetrinärer hit o dit hela kvällen i går, men jag skall nog klara henne med

Ja, flädersaften som jag satt blev klar i går kväll med, första gången jag satt sådan, blev helt ok faktiskt, målet är ju att på turerna ha, hemmagjord saft och helst äggmackor med ägg från våra hönor,(men lätt med hönor som springer runt och lägger ägg över hela Berghem), Ja, ja, ha en go Fredag /MadkullaPaula

Av paula Johnsson - 26 juni 2008 19:06

Ja, i dag var det gubbar från Volvo lastvagnar här på en tuff tur i skogen.

Här har vi gubbarna, idel öra på mina förmaningar, och information,

 ang att håll ett tag i hästens hår,( livsfarligt att andvända fackspråk såsom man, Va e de?)  O glöm inte att andas, säger jag.

Bernt lyssnar och instämmer, ja, du det blir ju du som får den "Vilda hingsten" du har ju suttit på häst tre ggr.

Ja, alla andra gubbar lyssnade upp också, och ja, allt var solklart! Bra!

Bernt, ja, den vilda hingsten, det var ju Perla, och henne klarade du galant!

Japp, då ger vi oss iväg, "killarna" var jätteduktiga, lite roligt  var det när vi ska hjälpas åt att föra bak information, det blir typ som viskleken, längst fram blir det, -Nu är det lite trixig terräng här en bit. Längst bak blir det typ- Ja, det börjar visst regna?! Nejdå, dom ordnade det bra och allt flöt på.

Mitt i töltsträcken, skriker en herre, -Kan man få hmmm... nya kulor här?!

O, kära, nån sitt lite på bakre delen, jag tror minsann herren hade Drifa lite i trav istället för tölt, o ja, klart då skumpar det ju en del.

Turen blev lyckad, vädret var strålande, humöret var på topp, och efter turen frågade den ene herren den andra, jo, hur är det med "klockspelet"

Ja, ni vet...

Allt gick bra, men jag tror gubbarna kommer gå som John Wayne nu i tre veckor, men jag önskar er sååå välkomna tillbaka/MadkullaPaula



Av paula Johnsson - 25 juni 2008 23:02

Mera träning av hästar, privatlektioner och lite semester, eller?....

Naskur behöver tränas med mycket framåtanda, rider han med påspisk, alltså en gul gammal  willyspåse klistrad på spöt längst ut, låter brutalt men jag behöver alltså inte andvända spöt och Naskur går fram, vilket faktiskt är en förutsettning för vidare utveckling.

Men bulten har i alla fall semester!!!

Ja, ja, vissa gottar sig, men jag har lika roligt med mina privatlektioener, idag var det Emelie som var här med egen häst Elgur.

Fin häst o goa människor, hela familjen, eller ja nästan  i allafall var med.

Idag jobbade vi mycket " back to basic" så att säga där vi alla hamnar nu och då, tränade framåtanda, stopp, och sidförande, men hallå! Det ser ut som jag gestikulerar mer än någon annan, ja, ja, budskapet är ju fram och ned....

Och sen fram igen bara...

Sen jobba vi ställnig och böjning, ja, där halsen möter bogen och mycket gymnastik för Elgur, men han skötte sig bra, och var med på noterna, och Emelie lika så, men hon blev trött på slutet, och var ,va det nu med yttre och innre hjälper och energi hit och dit, och tygeltag och blick, ja, var tog det nu sa Eyolfur, ca 200 år att rida islandshäst?! Ja, det är inte en lättriden häst, utan vi har mycket att jobba med, men är det inte det som gör det så ROLIGT!!!???

Ha de gott/Madkulla Paula




Av paula Johnsson - 24 juni 2008 20:54

Ja, hoppas alla haft en bra midsommar, här är det direkt in i verkligheten i gen, hästarna måste jätteridastill innan lägrena som börjar nästa vecka, har ju börjat med en del för ett tag sedan och utvecklingen går framåt, idag tränade jag Blesa, Drifa och Perla med gott resultat.

Blesa var stel som vanligt efter ens tid turridning och lite åt passhållet, men redan efter en fem minuters ridning med lite lösgjörande och mkt framåtanda så släppte det, föredrar ju att ta mina hästar ut i träning för det mesta, då jag är övertygad om att hästen tycker det är mycket trevligare och jag också, och naturen bjuder på så självklara mjukgörande övningar för hästen, så bara vi själva är med , med skänkel, röst, vikt  och tygel, kommer mycket av sig själv.

" Det är det enkla som är det svåra"


Här jobbar vi lite tygeltag innan ritten och till slut så lossar lilla Blesa.

Även Drifa och jag discuterar en del gällande i fall det är ok att ta ett extra tag i tygeln eller ej, "de femte benet" men nej, det är inte ok! Du måste bära dig själv lilla Drifa, ja ok, det kanske inte är så lätt med typ 100 kg övervikt, men det kommer det komer!

Och för allas upplysning så sover Hilda sött, glad att vara hemma igen, men Oj! Va fästingar!

I mon fortsätter träning, träning,ha de gott/MadkullaPaula

Av paula Johnsson - 20 juni 2008 12:19

Vi på Madkullen vill passa på att önska en glad midsommar.

Av paula Johnsson - 19 juni 2008 21:32

Ja, som alla vet har ju Hilda tillsammans med hovslagarns hund, Skuggi varit på promenad, en längre sådan!

Närmare bestämt typ två dagar!

Ja, vem vet vad dom har haft för sig i skogen?!

I kväll, kl närmare bestämt alldeles nyss, ringer grannen Kenny, varit ute på jaktuppdrag.

-Har du inte en sån där stor hund?

Jo, Va?! Va e dom!

-Jag kommer med dom!

OH! GUD! Goa, grannars lag!  Tack Kenny!!!Speciellt som jag satt med barn som lagt sig, o gubben på jobbet!

Utsvultnare hundar får man leta efter!!!

Hej o Hå Lilltå/MadkullaPaula

Fråga mig

73 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5
6
7 8
9
10
11 12
13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23
24 25 26 27
28
29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards