madkullensislandshastar

Alla inlägg under maj 2008

Av paula Johnsson - 29 maj 2008 18:02

 Idag släpptes fölstona med föl på ytterligare ny mark, fullt med gott grönt gräs. Fölen var spralliga och lekte, vi stod länge och titta på de små liven.


Hopp och lek!


O här har vi Dimmrbà i full fart!


Vi hann med ett litet dopp i våran sjö i dag också klart!

Kallt kallt!

Mamma Mamma du kan väl doppa tårna i alla fall, Nja, sa jag  och sprang i med tåna och upp igen, badkruka som jag är.



Sen var det vatten till ridhästarna som är i väg på annat bete, får fyllas på många ggr. per dagi denna hetta.

Spännande att se hur språket mellan hästarna går till, dom har en väl etablerad rangordning, och självklart står "gammelgubben" Reginn högst på plats.

Reginn säger, -Du får faktiskt ta och vänta lite Fröken, det är ett par före dig, Backa!


Kjartan och raudur enades efter ett tag, ok! Vi tar, du/jag/du/jag ok?

Även om Kjartan har en viss missbelåtenhet så gick han med på så till slut.



Och Naskur är minsann nykomling, så då får man ta sisten! Så enkelt är det!

Och Naskur, ja, han finner sig.


Vackra Urvinda undrar om vi skall gå nu?



Bulten "care less" Alltså bryr sig mindre.

Idisslar och mår allmänt gott!

Ha, de bra i sommarvärmen, men jag, jag hoppas på regn!

Rergndansen, någon...? /MadkullaPaula


Av paula Johnsson - 29 maj 2008 06:43

I går var  några av Filips klass kamrater här igen, de har varit här fyra Onsdagar under maj för att rida och fika, och igår var det lite avslutning med korvgrillning, ridning och fika.

Trevligt som vanligt och vädret har ju verkligen varit med oss hela Maj.

Fast man förstår ju att vi ser lite olika på det där med väder, har många hos mig från tex Göteborg och när man säger att nu MÅSTE det komma regn, så klart ser ju inte dom på det som en annan.

kommer det inte regn snart får detta katastrofala följder för hela höstens höproduktion, och om inte annat för betet hela sommaren.

ja, tjejer och killar! Är det nån som kan regndansen, så skriv ett inlägg!

Här bekantar sig några av barnen med kycklingarna.


Här har vi Filip med favoriten Blesi, när Filip var mindre och gick på ridskolan, ville han sluta efter ett tag då han tyckte det var lite jobbigt när hästen kliade sig, Hmmm!

Tålamodet är inte alltid på topp, vi jobbar på det.

Ja, fast nu tycker Filip det är riktigt skoj, och, klart vem tycker inte det på våran klippa Blesi.


Här avslutar vi med grillning, Istvan står för upplägget.


På kvällen var personal från Sätila förskola här på en tur.

De verkade nöjda och glada och vi hade många goa skratt tillsammans.

Välkomna tillbaka flickor/MadkullaPaula



Av paula Johnsson - 26 maj 2008 22:17

Hilda har fått många nya uppgifter nu!

Hon tror att hennes kall är att passa 17! Kycklingar!


Hon rör sig knappt där ifrån!

Verkligen fullt upp!


Och tror ni inte att i Ludvigs garderob i går, Jo, där hitta vi tre små Lisa loop bebisar!

En rödvit, en svart vit, en grå randig med vita ben, alla långhåriga!

Många små ungar blir det här.


I går var vi på promenad med fölstona och fölisar, de skulle upp till värsta beteshagen ca. tre kilometer bort.

Oj vilken utflykt för fölen, de tyckte det var stooort!

Josefine och Ludvig hjälpte till, de var jätterediga och travade på glatt, Ludvig gick 300 m. bakom och sjöng hela resan.

Go kväll/MadkullaPaula.

Av paula Johnsson - 26 maj 2008 21:53

 Även  i år hade vi tur med vädret, hästarna skötte sig exemplariskt och jag red inte fel!

"Fröken" har lite mycket att tänka på i bland, så är det nån som rier fel så är det oftast jag, Hmmm, ler.

Förra året krocka jag rätt in i Sandra, men vi sa- Det var nog ingen som såg det heller?

Nej, visst inte.

I år red jag i alla fall rätt, med lite hjälp från anställda.

Här tränas programmet in per mark.


Här är det uppställning, redo att börja.

Lite blandad bildkompott,

Fotograf Lisette.


Tack till alla er som kom och gjorde dagen så trevlig med oss på Madkullen, Välkomna tillbaka både gamla och nya kunder.

Vi har en vinst som inte gick, som måste tillhöra någon som hann och åka innan dragning.

Vann gjorde nr 81 så har ni den lotten är ni nu ägare till en Madkullentröja!

Var snäll och ring mig så ordnar vi det, /MadkullaPaula

Av paula Johnsson - 24 maj 2008 06:59

Förberedelserna för Öppet hus är många, b.l.a ska ju gräset klippas!

Tur man har hästar som är hungriga för jämnan!

Alla är så välkomna i dag kl 12, uppvisningar,lotterier,gemenskap,korv och bröd, kaffe bulle, och framförallt, söta djur!

/MadkullaPaula

Av paula Johnsson - 23 maj 2008 06:19

I går va det en glad familj här på tur och firade pojkens/mannens 30 års-dag, Bulten väntar majestetiskt på att hästarna skall bli klara.

han är lite söt när han skall vara med hela tiden, var hästarna än är, här har han grävt sig en grop och lagt sig i, då det behövdes lite svalka.


Birningur luktar lite försiktigt på Jacob, och undrar va han gör när han vässar klorna på stocken!



Ja, Lilla Lisa Loop, är ju dräktig i gen, passa på att tinga en utav hennes vackra kattungar!



Å, Asså, det var ju inte fem kycklingar!

Det är väl ca sjutton kycklingar!!

Det värsta är ju det, att ni skall se att femton är tuppar!

Brukar faktiskt vara så, och de värper lite dåligt!

Ha, en bra dag, på återhörande/MadkullaPaula

Av paula Johnsson - 21 maj 2008 18:41

Visseligen har vi ju haft höner lite lösgåeènde lite fritt, härligt under varma månader för dem, men samtidigt har vi ju undrat lite vrt dels alla hönor tatt vägen och var är alla goa ägg nu förtiden?!

Idag hitta vi de, ett himla tjoande hördes innifrån Ankis och Vankis stuga, tror ni inte Höna Pöna har "Snott" deras rede för att få lov o ruva i lugn och ro?!

Där under hönan ligger väl säkert sex till åtta små kycklingar och den ena hade ramlat ner och skrek i högans sky efter mamma sin.

Ja, kära nån vi fick lyft upp den, och stängt till så de får väl bli färdiga med sin process i lugn och ro, sen har vi väl snart en stolt hönemamma spatserande på gården med en ca 10 kycklingar efter sig.

Gulligt Gulligt!

Får nog binda Hilda lite bara för hon tycker de ser ut som gula ulliga tennisbollar, roliga att leka med Hmmm!


Och det är ju inte utan att Anki och Vanki smittas av denna mammasjuka, så de ruvar för fullt i väntan på de små!

Det är bara det att vi har ju ingen pappaAnka!!!

Har någon en att låna mig?

Anki är helt förtvivlad, varför blir det ägg och inga ungar?!

Ja, e de inte befruktade så?

Då blir det ju ingetju!


I går var vi på fotbollsmatch med Filip.

Filip jobbade på bra, och deras lag vann med 6-3.

Bra jobbat Filip!

Alla djur mår bra och äter och frodas, och har fått en ledig kväll i kväll,

ha de bra/MadkullaPaula

Av paula Johnsson - 19 maj 2008 20:51

Tror ni inte när jag skall gå in på hemsidan i morse för att se om något skall justeras, ni vet inför öppet hus och allt. Då har man ju lite energi och lite tid för en gång skull just på morgonen, men tror ni inte att  min hemsida blivit HACKAD!!!!

Ja, herregud, det gick inte att göra nåt!

Det är lite kusligt hur folk bara kan gå in och förstöra tycker jag!

Antingen har man ju sjukt mycket tid över eller också bara man är en sån där förstörareNisse, lika illa vilket som tycker jag.

Ja, jag ringer ju i upplösningstillstånd både till min goda vän  Åsa ,som hjälpt mig tidigare med hemsidan och webhotellet, som har min hemsida nu , och säger Snälla, det här går ju inte för sig med annonsering som skall ut för öppet hus och allt!,Hur ser det ut? Ja, gå in på madkullensislandshastar. com och där  får man bara en bild på att vi är hackade!

Ja i vilket fall som helst, så kallar jag detta bra service i allfall, kl.10.30 var det åtgärdat och klart och enligt dom på euroIt solitions så hade många fler än jag blivit drabbade så dom hade full prioritet på detta.

Bra jobbat. Allt igång i gen för öppet hus!


Idag har jag också ridit Naskur,nja, nån tävlingshäst vet jag inte om det bir av han, men trevlig ridhäst, Ja.

Väldigt osäker och inte så mycket go! i han, men det jobbar vi snart upp. Får ta ut han en sväng i mon och se hur det verkar.

Hörs vidare/MadkullaPaula


Fråga mig

73 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards