madkullensislandshastar

Alla inlägg under november 2011

Av paula Johnsson - 28 november 2011 13:54

Jo, vi har väl klarat oss relativt bra undan Gudrun och Per bortsett från att hela huset höll på att brinna upp, jag hamna på sjukhus och träden har legat som plockepinn över vägen,men nu, nu drog ju Berit in...

Trodde jag klarat mig rätt bra då med.... tills de börja ljusna...

 

Asså allvarligt....

Hela taket och hela baksidan av vår ligghall på ca 80 kvadratmeter ligger typ i buskarna!!!!!

 

TYP!!!

5 meter från vårt hus!

Och så som det blåste och härjade har jag heller inte hört nåt mitt i natten, men vad hade de hjälpt?

Skulle jag fångat det heller?

 

Som tur var var hästarna i andra ligghallen just då,men lite känslan har man nu av att man ger upp, pengar, arbete, en gubbe som är i Norge,Hjälp! Ta bort mig!

I eftermiddag får jag lite konsultation till gården med råd om vilka maskiner och diverse som behövs. Räckte det inte med att vi håller på med reparation i kundstugans tre rum?

Ja, hujedamig! /MadkullaPaula

 

Av paula Johnsson - 28 november 2011 06:02

Kanske tur an inte hade några glöggritter inbokade i går gott folk, för Jösses vilket väder, Berit hette ju visst stormen denna gång och sen tog den tydligen i och blev nya "Gudrun" Jösses!

Vi ar nog utan ström här i går mellan 12-23.


Mycket kortspel blev det och inte blev det köttfärslimpa heller som planerat...

Idag blir det en hel del röj på gården misstänker jag,. bara vägen ut till stallet var kantrad med omkringflygande blommor och diverse saker, bara inte kaniner, höner och getter fått vingar på kuppen, ja, måtte det ljusna snart...

Och hoppas inte vägen är blokerad av träd som det vart tidigare stormar, speciellt inte som jag har gubben i Norge jobbandes i två veckor, (Undra om jag fixar att dra i gång motorsågen själv, Ja, det fixar sig nog)


I går i värsta vädret så ,självklart vill man ju ordna det för sina fyrbenta vänner, hagarna är ju av förståliga skäl bedrövliga nu, så det vill till att gå in något på andra hagar så hästarna alternerar nu från gräshagar med stor yta att röra sig på , till fri tillgångshagar till ligghallshagar, ja,mycket är det nu...

Men men, planering krävs hela tiden beroende på väder och vind.

Här har stona fått komma till kullerhagen...

 

Våta men lyckliga.

Undri vill gärna ha i gång tanterna.

Men Herregud, vet ni inte att vi måste rocka loss lite i ny hage?!

Kom igen nu tanterna!!!

Ja, Undri längtar nog in till grabarna?


Efter jul nångång så kan han få leka med grabbarna, det skall bli kul..

E ju lite mer action hos grabbarna?

 

Lite suddiga bilder, men Àsi 20 bast" is still ging strong"! 

 

Tjoho!!

 

Kom igen Vindur, du kan la va me, fastän du har klänning???!!!!

 

Litfari då?!

 

Du då Kevikur?

Race....

   

Ha en go dag alla/MadkullaPaula  

Av paula Johnsson - 27 november 2011 08:43

Nu har vår våra populära göggturer satt igång.

Igår var ett gäng här som vart här mycket både på läger och turer.

Hade införskaffat glögg med blåbärssmak... Mmmm smakade jul...

 

Hästarna var otroligt glada och hade MYCKET spring i benen...

Jag red Lysingur och ja, det var lite som vanligt... en slank han dit och en slank han dit...

Jessika bakaom mig på Sorti sa-Oj, va han far omkring..

-Jo, här får man hålla i sig, en det ena,en det andra, så är det tvärnit, tvåmetershopp, eller en hit och en dit,oftast i tölt eller galopp..

Ja, han är en kul häst i allafall,Pärlan!

Här delas det ut kramisar för fullt...

 

Svårt och få med flickorna hem tycker mammorna,de vill gärna stanna några veckor hos alla djuren...

Varmt välkomna tillbaka flickor och tack för en trevlig tur.


Nu till de lite oförutsedda besluten.. Jo, det är sannerligen inte helt lätt att vara hästbonde...

Min gode vän Eva, som Skotta kom från nu då, bestämmde sig ju för att va utan häst ett tag, hade inte riktigt tiden och framförallt inte med två, då Skotta fölar till sommaren, det är ju så med jobb och grejer i bland att det ibland tar mer tid än vad man räknat med...


I allafall, det dröjde ju inte länge till familjen kännde hur skall detta gå?

Så med dotterns stora insats skall det nu ha häst igen . 

Och nu är det ju så att som hästbonde tvingas man ta stora och svåra beslut allt som oftast, jag umgås dagligen med mina hästar och ansèr att de pratar med mig genom sina ögon, en del behöver, efter flera års tjänst faktiskt bytas ut...

(Så ansèr jag i allafall)


Det är inga robotar och de dom berättar för mig får jag inte vara egoitisk nog att bortse från ,utan måste ta det till mig och ställa upp för mina arbetskamrater, precis som de gör för mig i vått och torrt.


Eva har alltid haft ett gott öga till Thruma (vem har inte det)

Och det är nu Thrumas tur att får gå i pension...

Man känner sig självklart lite nedstämmd men jag tror detta blir bra för både familjen i Vetlanda och Thruma...

I och med detta så stannar ju också Skotta och fölet här alltså, vi har alltså bytt, inte första gången vi gör lite "affärer"

Sist så flyttade ju Skotta och Silja anlände...


Men detta känns som sakt ändå bra och som vi lovat varann,  skulle Eva få ändå mer med jobbet eller utav olika andledningar inte känna att tiden räcker till så flyttar lilla Thruma hem igen...

Katla och Thruma har ju följt varannn åt i alla år och Thruma har fått två föl på gården och vi har många fina minnen tillsammans.

Tänk den sommaren jag hade fölstona uppe hos Ingvar på "Smörtoppen" 2 kilometer bort...

Nån vänlig granne ringer-

-Paula dina islandshästar ink.föl springer på Hajomsvägen...

-O Herrgud, jag ut i pyamas..


Nemän, vem kommer på vår Madkulla väg om inte Thruma i spetsen, Dùfa och nån mer,(kommer inte i håg vem just nu) och tre små föl efter ..

-Hej Mamma vi längtade hem..

Då var gräset i knähöjd hos Igvar,men nej,Madkullen hägrade...

Ja, Thruma är verkligen en klippa till häst och faktum är att jag flera gånger fått riktigt bra erbjudande om priser m.m för att sälja Thruma, men då har inte tiden vart dags...

Nu var det läge, hon kommer få så mycket pyssel och kärlek hos Eva och Felicia så jag önskar er varmt lycka till och vi önskar Skotta med föl helt välkommen till Madkullen nu då... Igen...

Thruma åker till helgen och kommer alltså medverka på sista avslutningsveckan i ridksolan.


I dag är det första advent, herregud va fort det går...

Tycker det är likadant varje år..

Man Va!!! är det första advent i mon? Typ!

I dag var det sovmorgon.... när hände det sist?!

Idag är jag nämligen ledig... förutom stängsling (om jag inte blåser bort då)

Fodring, vallning av hästar till annan hage,städa osv...

Men lite ledig...

Nu är det fuckost och brasan sprakar i köket och kaffet puttrar,Jo, det är nog första advent idag trots allt, gott och vara inne en stund till i busvädret.

Ha en go dag och vi höres  igen hoppas jag, Kram/MadkullaPaula

Av paula Johnsson - 23 november 2011 06:24

 Tjolahopp!

Jo, efter ridskolan i går så kännde jag mig allt lite mör efter gårdagens bravader, men känndes dock som jag äntligen fått till det där lite me 28 timmars dygnet i allafall, så man får lite gjort, för först lämnades ju Geisli och sen hämtades ju Skotta igår , därefter 4 timmars så kallad sömn, sen p`åt igen...


Gårdagen bestod i träning, rakning,mockning,fodring,pappersarbete,
barnhämtning,ridskola och till och med en liten fika med min gode vän Åsa!

Tyckte jag hann med liiiite extra... klapp,klapp...


Här har vi Magni i träning,som skall hållas i gång nu för att vara stjärna på luciatåget klart!


Tycker jag blir mera svett än Magni i den mjuka sanden, men Magni får bra kondition och behöver ha en aktiv tränare, annars slocknar han och tycker det är sådär...

För övrigt var jag ute och hämtade herren här utanför alldeles nyss, han hade fått fruckost ute då det är så supermilt ute, men på nåt konstigt sett, får väl se sen när det ljusnar, har han tatt sig ut och står och pratar med kompisarna... på håll Tack och lov!!!!

Ja,Magni,Magni....


Skotta kändes igenom lite och jo, hon behöver sig allt en genomkörare, men kändes som hon kände igen sig och tränigsrundan nådde sina utgivna mål tyckte jag...

 

Innan fikan sen så fick sig allt Skotta både behandling och rakning och verkar trivas i sin nya friss....

Dagen innan  Skotta hämtades var vi iväg på yterligare biltur... till Vänersborg, känns som det gungar lite nu efter alla bilresor faktiskt.


Vår traktor har ju vart sönder i TVÅ år, och ja, har man inga sjöar att ösa ur, så har det vart så vackert att be om hjälp till höger och vänster och det har under de här två (dessutom värsta snövintrarna som varit någonsin i mammaminne,) vart en pest...oroligt och ovisst att inte veta om man kan få vägen plogad eller inte.


Nu tog vi faktiskt vårt förnuft till fånga och sålde vår badtunna... tråkigt men nödvändigt...

och köpe oss en gammal goding, som faktiskt fungerar!


Var bort i Vänersborg och hämtade på kärra..

En klenod från 1959 som puttrar på så fint så,namnet han fått är HELMER!!!

Henrik är såååå glad.

Visade stolt sin dotter Natlaie den, när hon var här på ridskolan i går. 

Den har till och med tuta!!

 

Ja, hoppas vi har många goa år till sammans med Helmer och att han hjälper oss i vårt dagliga arbete.


LIte senare sen efter fikastund med Åsa (tack för titten) och lite plock och plock,så fick Skotta komma ut till sina vänner, i vackert rutigt täcke som Eva skickat med.

Gloria, Isidor och Undri undrar,-Vem kommer här...

 

Och faktum är att det var som hon inte vart borta en dag, gick raka vägen förbi sina "polare" och började lugnt äta på sin hög hö...

Var har du vart? Undrar de andra..

 

Ne, en sväng bara...

Du Undri, dig har jag inte sett innan,Sköter du dig här bland flickorna eller ?!

 

-Ja, asså, jag (föltuggar allt vad han orkar.. typ säger, jo, jag lyssnar alltid på de äldre damerna)

lovar att lyssna på dig med...

-Jo, du verkar väl reko...

Nu äter vi!

Ok, va bra..

Mamma var e du??!!!

Ett hästöga säger så mycket...

 

Ha en bra dag gott folk/MadkullaPaula  

Av paula Johnsson - 22 november 2011 05:57

Ja, igår så kördes ju lille Geisli på vidare träning ett tag, får se hur länge han blir borta, cool kille det där, mycket tölt och trevlig i lynnet, påminner mig lite om vår gamle Fàkur, han har jag föresten hört från.

Han mår fint med sin Matlida, börjar ju bli lite till åren, men välmående och bra. 

I bland är det kul att höra från sina gamla hästar..

Och, jo, på tal om det, vem får vi med oss hem igår om inte gamla Skotta?!

(Fast typ en omväg på 25 mil, var hemma ca. 00.00,lite mör idag, men klockan ringer 04.30,upp och hoppa!)


Grejen e den att jag och min kära vän Eva har haft mycket kontakt sen Skotta lämnade oss och det är inte alltid helt lätt att få ihop familjeliv,jobb och häst och stallplats, så hon har varit lite bekymmrad...

Nu för o göra en lång historia kort, så tar vi hand om Skotta framöver och känns det bra för alla parter så stannar hon dessutom,det får tiden utvisa.

Skotta är dessutom dräktig med Glampi från Snararp,bild nedan.

 

,,,och fölet kommer sedan tillhöra Madkullen...

Kul, då blir det två knottar här till sommaren,Skotta fölar dessutom redan i slutet av April,så vi har till och med föl här på ÖPET HUS!!

Välkommen hem Skotta!!

 

Skotta har tyvärr även hon utvecklat regnskollor och lite eksem,hon är klippt på halsen nu, men i dag efter jag kännt på henne lite, så blir det behandling och helrakning.. en till med täcke hela vintern,ja, ja, vad gör man väl inte för de små liven...

Kul egentligen att både Litfari och Skotta kommer tillbaka till Madkullen!    

Hej hopp/MadkullaPaula

Av paula Johnsson - 20 november 2011 06:44

I går var det iväg med herr Lysingur på lektion ja.

Han skötte sig exemplariskt och vi jobbade mest lite basic med hans form och överlinje.

   

Väl hemma så fick han springa av sig lite med polarn Magni..

Lysingur...

 

Magni...

Ha en bra dag gott folk/MadkullaPaula   



Av paula Johnsson - 18 november 2011 09:15

Ja, träningen fortgår av hästarna så mycket jag bara hinner....

I går va det b.l.a Àsi som fick kämpa lite.Ibalnd blir det ju dessvärre så med en del hästar i turridning att de lägger sig till med lite hög form, tappar ryggen och därutav också lite muskler, så det är oerhört viktigt för oss som instruktörer att hela tiden hålla de fräscha och musklade genom lite alternativ träning.

       

Lite uppdatering från oss här på gården också, om vad som händer här och planer tänkte jag låg väl till pass.

Geisli är ju inriden men behöver jobbas på lite med finjustering, han åker iväg till vår kära Johann på Måndag för frotsatt utbildning och kommer komma hem som en go liten turridningshäst känner jag.


Lysingur och jag kämpar på med hans forsatta utbildning och skall i väg på lite extra lektion på Lördag för vidare utbildning.


Renovering av gäststugan har tatt fart då vi dessvärre fått ett lägage i badrummet så byggfläktar står på därnere för en fyrveckorsperiod till att börja med.

Vi hoppas på att det skall bli fint såsmåningom i allafall, det blev ju dessvärrte inte bara badrummet som behövde utröjas, utan även vatten/förrådsutrymmet + hall.    


Så nu hänvisas alla våra kunder till vårt utedass för ett tag framöver...

     

Jo, men så är det..

Tänk de första två åren vi bodde här, då fanns bara utedass till våra kära kunder då bodde vår familj, 6 personer i vår kundstuga på femtio kvadrat,Jo, allt går...


Men utedass är inte fy skam, det var ju nån kund som utbrast för ett tag sedan.

-Ja, herregud, det är ju en upplevelse bara att gå på dass här på Madkullen...

 

Då får man också passa på att tvätta sig på det gamla traditionella viset..


Jag är ju ett litet "fan" av gamla ting, jag har nog inte så jättehöga krav på lyxstandard heller utan nöjer mig med rätt så lite och det funkar...

De är lite charmigt tycker jag..

Bara en sån sak som att vi har vatten i stallet nu, 10 år senare vintertid!

Oh! Va nöjd jag är över det!!

Vilket underlättande!

Tänk på det alla när ni vrider på kranen i dag, för alla är det inte en given sak,(inte lätt att va hästbonde alltid?!)


Men man behöver inte gå på gym i alla fall....

 

I bland får man till och med lite lyx i form av sällskap på toa!?

 

Tidningar finns även att tillgå...

Från början på 1900-talet precis som vårt hus/lada samt utedass....

 

Ja,välkomna till Madkullen!


Fortsättningsvis gällande uppdateringen, tänkte jag berätta, har knappt vågat förrän nu....

Det verkar som Blesis öra läkt ut....

Var nästan övertygad i våras att Blesi inte skulle klara Sommaren och gjorde han det, trodde jag att hösten skulle bli den tid då han somna in, då vi var rätt övertygade om att han hade en tumör.

Men med täta kontroller,vetrinär Johan Oscarssons hjälp (Tack) och mycket omsorg, verkar det som om Blesi orkar med oss många år till..

Jag är så glad...

Ett tag tänkte jag, då hans bästa vän lämnade in, Gjafar som så hastigt lämnade oss förra hösten att Blesi ville göra han följe...

Det var nog Blesis tanke ett tag, men när han kännde all vår kärlek, så som sakt tror jag han bestämde sig för att va med oss ett tag till.

Puss på dig Blesi!


Och ja, spika 13 december ca. kl 15.00 på eftermiddagen...

Då rullar vi in i Skene by med våra lurviga islandshästar och ett luciatåg som heter duga!

Markbladet är informerad som jag hoppas hjälper mig med lite marknadsföring och även tillstånd från Polisen har införskaffats, så hjälp oss sprida info och välkomna att titta!

Ha en bra dag och kram på er/MadkullaPaula

Av paula Johnsson - 16 november 2011 06:43

Ja gott folk, det börjar väl bli dags?

5 minusgrader var det här uppe på kullen i morse kl. 04.00

Jo, det börjar väl luta åt overål, sen bor la man i den fram till påsk?

Ja, den är guld värd i de kallare tiderna.

I dag firar vi makens födelsedag, det var värst vad här fylls år, får väl se om det blir nån tårta till Darlingen...

Men först är det mycket annat som skall göras...

Ha en go dag/MadkullaPaula

 

Fråga mig

73 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards