madkullensislandshastar

Direktlänk till inlägg 3 mars 2012

Lektioner och föreläsningar...

Av paula Johnsson - 3 mars 2012 07:33

Ja, här händer det ju alltid grejer...

I går va elever från Lyckeskolan här för friluftsdag och många glada tjejer anlände tidigt.

Ja själv va ju uppe supertidigt som vanligt och skulle ju skapa lite stämmning på gårn...

 

En Mamma til ett barn på ridskolan sa här i Torsdags...Du Paula, dom där lykterna som står tända här överallt i skymmningsljuset tänds dom av sig själv eller...

O nej, o nej.... det är daenna ridfröken som springer omkring med tändsickor här och var...

Lisette brukar säga när hon lånar en jacka här...

De ligger tändstickor i alla dina fickor.. 


Jag hann och ordna till det med  lite med möjligheter för alla ungdomarna att gå in och mata de övriga djuren, de var ett populärt inslag...

   

Här kommer karavan Lyckeskolan...

   

Henrik fick ta emot hö mitt upp i allt... mycke nu...

 

Här håller jag lite information och det vill till att försöka göra det intressant för en grupp fnittriga snattrande tjejer...  


   

Men alla verkade ha tatt åt sig av informationen och "off we goo!"

 

Gylling va med på premiärtur i dag och det gick så bra så...hon var dock bara med på en..

Kicki, som fanns till min hjälp..Tack!  hade  jag tryckt på en Madkullajacka...(man får ju se vem som är personal??!!)..och där fanns inga tändstickor tydligen...bara en sån sak!

 

Klicka på bilderna om ni vill se dom större?

                 

Hemväg...

 

Tur nr.2

                 

Vissa fick vila under dagen... 

Gloria..

 

Och Jacob och LIlleman förstås..

 

O även Kveikur m.f.l Kveikur och jag var föresten  i väg på lektion i Torsdags och tog igen lite av den missade kursen och allt gick mycket bra.

Eleverna verkade nöjda med sin dag och jag önskar er varmt välkomna tillbaka!


Glöden som var kvear efter deras grillning passade jag på att andvända till mig och familjen för lite mellanmål ute.

Mmmm,vilket väder här är!!


Efter korven kom Johanna och hälsade på, alltid lika trevligt och få höra lite upplevelser från de stora gårdarna hon jobbar på nu på Island och i Norge,tur jag fick tösabiten till att få upp intresset för denna fantastiska ras!!  

De blev semla och kaffe.... igen!! Herregud, har la aldrig ätit så mycket semlor som i år!!

Men gott är det!

Lycka nu till på nästa jobb på Island, vi hejar på dig, de vet du Johanna! 


Ja, de ena avlöste det andra, ingen rast här längre inte...

Efermiddagen/Kvällen bestod i utflykt med dottern,iväg på Clinik i våra pälstofsmössor..

O den handlade ju självklart om ISLANDSHÄSTAR!!

 

Mycket matnyttigt!

Pausen bestod i underhållning då Nisse visade upp sina fina springare i tvåspann!

 

Hej va det gick i ridhuset.

Mycket imponerande !

Tänk va de är allsidiga och helt fantastiska vår lilla ras!

Tack för en mycket trevlig kväll!

Idag blir det självklart ridning i det vackra vädret!

Kram på er/MadkullaPaula

   

 
 
Ingen bild

elvira

3 mars 2012 23:04

borstar ni inte hästarna? dom ser jättelortiga ut!...

paula Johnsson

4 mars 2012 08:04

Jo Elvira, vi borstar alltid hästarna, men många ggr. då våra hästar arbetat,speciellt nu när de har så mycket päls, så rullar dom sig självklart efter turerna, och då går det inte alltid att få bort allt, då är det duschen som gäller och vi duschar dom, men än så länge så är det för kallt ute för en dusch, så vi får avvakta till våren. Du uttrycker ofta oro över våra hästar i dina kommentarer, varför inte komma hit och se hur de har de? Kram

 
Ingen bild

elvira

9 mars 2012 19:00

jo, klart att dom rullar sig men när leran har torkat är det lätt att få bort skitet på te.x Blesi. Det syns att ni inte ens försökt få bort lorten.
jag har varit på din ridskola många gånger.

paula Johnsson

10 mars 2012 06:51

Jag vet att du varit på min ridskola många gånger Elvira!
Jo, visst man kan tycka att man skall stå och pusta och feja i många timmar, vi brukar ha två timar att göra ordning hästarna på och det brukar vara fullt tillräckligt.
Man hade ju kunnat välja att låta kunderna inför turerna göra ordning hästarna i stället för att borsta och feja mycket, men för kundernas säkerhet och för mina hästars välmående har vi valt att lägga den tiden på dem själva.

Det viktigaste under de två timmarna är dock att smutsen är helt borta både under sadel och träns så ing akavsår inträffar, men då friluftsdagar börjar mycket tidigt så kan tiden bli lite knapp för att få bort allt och jag tror det är lite som med små barn, lortiga barn=barn som mår bra ;-)

Det kan ju vara fint för ögat att ha en helt nytvättad,borstad eller rent av rakad häst, men som sakt huvudsakan att hästen mår bra och tiden får prioriteras i bland, är det är många som skall göras i ordning och försökt det har vi ju vetu.
Som sakt slå en signal och kom och va med när vi gör i ordning dom om du känner dig orolig för Blesiel.någon annan.
Idag skall vi ut ett stort gäng och det är ju tyvärr mycket lerigt, så kom och va med vetja, så kan du se om han verkar fara dåligt.....
Det finns ett ordspråk på Island som lyder "Borsta mindre och rid mer" vem vet, vi kanske lever efter det? ;-)

 
Ingen bild

elvira

10 mars 2012 09:38

Okej, det är ju iallafall bra att ni tar bort på de viktigaste ställena.
kram

paula Johnsson

10 mars 2012 16:01

Ja, heller hur? Hälsa din syster! Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av paula Johnsson - 26 september 2014 07:44

Ja, som ni vet så startar ett nytt kapitel för mig och min familj nu...   Gården är såld och vi kommer att flytta. Min hemsida kommer att stängas ner nu 1 oktober och verksamheten upphör och jag vill härmed passa på att tacka mina underbara bar...

Av paula Johnsson - 6 september 2014 07:56

ja, helgen som var, hade vi goa instruktören james här igen. James är en grymt duktig instruktör, kan ta alla typer av människor på alla olika nivåer och mycket bra pedagogiskt.   Jag hoppas alla hade det bra som var här även om jag inte riktig...

Av paula Johnsson - 18 augusti 2014 15:11

Ja, mina vänner alla sagor har ett slut...så och på denna gård.. Så de också var skrivet i tidningen, "Sista Sommaren på Madkullen" Så blev också fallet...vi har efter långt, jobbigt och svårt övervägande bestämt oss för att sälja vår älskade går...

Av paula Johnsson - 10 augusti 2014 08:48

Äntligen fick jag till en kurs för min gode vän och tränare Louise "lollo" Löfgren, jag har ju tränat för henne i en herrans massa år... men inte fått till nån kurs/lektion än med min nya lilla pålle...så nu äntligen...och vi har ju så mycket och pra...

Av paula Johnsson - 10 augusti 2014 07:32

Ja, och så kom den där Fredagen, fem molockna tjejer kommer upp här på morgonkvisten...liiite deppiga... Dom vill ju inte att det skall ta slut..   Vi fick muntra upp varannn så gott det gick.. och nu stod ju både träning,städning,lunch och u...

Fråga mig

73 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5
6
7
8 9
10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards