madkullensislandshastar

Direktlänk till inlägg 19 februari 2012

Japp!

Av paula Johnsson - 19 februari 2012 07:41

Allt gick strålande i går, mycket nöjd med min och hästarnas insatser.

Gick till final med Kveikur men inte LYsingur, vat ju att han har mycket kvar att lära med sina 6 år och nyligen inriden, är rätt dålig i sin balans och det blev lite för mycket för han, men över lag så skötte han sig jättefint,han är väldigt fin att ha med sig och bara själva träningen för han i går va mycket nyttig.

   

Han tyckte dock speglarna var lite läskiga, men det var ingen fara.


Tävlingen var en form av Gaedinga keppni, som är en liten ny tävlingsform i Sverige men har funnits i många år på Island, det går mycket ut på att visa hästen ur sin bästa sida självklart och ordet Gaedinga är översatt med typ flott.


Mycket utstrålning, självklart takt och balans och också harmooni mellan ryttare och häst, alltså hela ekipaget.

Det tycker jag är bra, för det förekommer inte alltid på tävlingar mellan alla, harmoni!

Det är dessutom en mycket rolig tävlingsform för pupliken tycker jag, mycket fart och fläkt och en rolig show.

Dagen började med lite ryttarmöte och innan dess hade vi vart tidigt uppe , mycket förberedelser,mat till oss och ungarna och två hästar lastas och iväg.

Vädret var ju dock inte lika fint som dagen inan, så man var glad att vi var i ett ridhus dagen till ära.


Tävlingen hölls i olika heat, ca 20 st var anmälda.

Man får alltså visa hästen i de gångarter man vill och anser vara bäst, man får inte byta mitt i och det måste vara de gångarter man utsett från början. 

Vi red uttagningarna 2 och 2, och det var mycket fina hästar med.

   

Jag red Kveikur i tölt, trav och galopp.

Kveikur kunde vart lite trindare, men men, det är vinter och då får man ha lite extra. ;-)

Jag har tränat Kveikur lite från och till ett tag, han är en av mina bättre hästar men hade börjat lägga sig lite på bettet och fick ett litet break från verksamheten och lite exra träning.

Kveikur har tidigare ägts av Alaxandra Montan, en känd landslagsryttarinna och är en mycket trevlig liten häst.


En annan häst som också kommer få ett litet break är Àsi, han är såld och har flyttat till Agneta och Anna (som för övrigt båda går på min ridskola)

De har sökt en till häst  länge(De har köpt Perla av oss för två år sen) och nu slumpade de sig så att detta blev alldeles ypperligt för dem.

Vi önskar er ett stort lycka till!! 

Och jag är så glad att gubben kom till er, där jag vet att han får det toppen toppen!


Vidare till tävlingen...

Jag kom till final!!

Finalen reds med hela sex egipage inne i manegen. Puh!

Här följer en liten film,de andra hade tydligen redan visat sin galopp, jag tog tölt,trav och galopp och ärligt talat, jag hade inte en susning om va de gjorde, jag var fullt focuserad på mig och Kveikur, men det känndes som jag galoppade i evigheter, filmen är till och med kortare än passet var.

Musiken har inte så mycket med ridningen och göra, tycker bara den är lite kul!  



Vi kom på 4:e plats och fick en vacker rosett!


I dag är det lite vila och förberedelser inför ridskolan som drar i gång på Tisdag,Kram på er/MadkullaPaula
   

 
 
Ingen bild

Anna Danielsson

19 februari 2012 08:52

Grattis!!! En dum liten fråga... hur hade du löst det om både Kveikur & Lysingur gått till final och alla rider samtidigt ? :)
//Kram

paula Johnsson

19 februari 2012 11:36

Tack, här är inga frågor dumma vetu! Nej, då hade man fått välja,den häst man tyckte gått bäst och som kanske fick mest poäng av domarn, Kram

 
Alexandra

Alexandra

19 februari 2012 09:51

Såg fint ut, grattis till fjärdeplatsen! :)
Roligt att komma ut på tävling med två hästar.

http://barefootangel.blogg.se

paula Johnsson

19 februari 2012 11:35

Tack, ja,det var riktigt kul, Kram

 
Ingen bild

Ellinor

19 februari 2012 10:06

Ååh vad kul det ser ut! Och vad roligt att ni kom på 4:e plats! :)
Kram

paula Johnsson

19 februari 2012 11:34

det var jättekul det var längesen jag var på tävling nu, Kram

 
Cia

Cia

20 februari 2012 10:02

Grattis! :D

http://ciajonasson.bloggplatsen.se

paula Johnsson

20 februari 2012 14:54

Tack Cia, Kram

 
Ingen bild

Ewa

20 februari 2012 13:00

Vilken härlig logg du har.=) Vi bor ju nere i Gällinge på en liten gård. Har stona med föl plus shettisar och lite andra djur här hemma, våra ridhästar har vi inackorderade på Navåsens Islandshästar. Du och jag har ju träffats nere hos Lisbeth för några år sedan. Jag får helt enkelt ta med min dotter Embla och kicka in eran söra gris tror jag!=) ha det så gott. mvh Ewa

paula Johnsson

20 februari 2012 14:54

Tack, va roligt att höra Ewa att du gillar min blogg, du är så välkommen hit, slå en pling innan bara. Mvh.Paula

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av paula Johnsson - 26 september 2014 07:44

Ja, som ni vet så startar ett nytt kapitel för mig och min familj nu...   Gården är såld och vi kommer att flytta. Min hemsida kommer att stängas ner nu 1 oktober och verksamheten upphör och jag vill härmed passa på att tacka mina underbara bar...

Av paula Johnsson - 6 september 2014 07:56

ja, helgen som var, hade vi goa instruktören james här igen. James är en grymt duktig instruktör, kan ta alla typer av människor på alla olika nivåer och mycket bra pedagogiskt.   Jag hoppas alla hade det bra som var här även om jag inte riktig...

Av paula Johnsson - 18 augusti 2014 15:11

Ja, mina vänner alla sagor har ett slut...så och på denna gård.. Så de också var skrivet i tidningen, "Sista Sommaren på Madkullen" Så blev också fallet...vi har efter långt, jobbigt och svårt övervägande bestämt oss för att sälja vår älskade går...

Av paula Johnsson - 10 augusti 2014 08:48

Äntligen fick jag till en kurs för min gode vän och tränare Louise "lollo" Löfgren, jag har ju tränat för henne i en herrans massa år... men inte fått till nån kurs/lektion än med min nya lilla pålle...så nu äntligen...och vi har ju så mycket och pra...

Av paula Johnsson - 10 augusti 2014 07:32

Ja, och så kom den där Fredagen, fem molockna tjejer kommer upp här på morgonkvisten...liiite deppiga... Dom vill ju inte att det skall ta slut..   Vi fick muntra upp varannn så gott det gick.. och nu stod ju både träning,städning,lunch och u...

Fråga mig

73 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6
7
8
9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards