madkullensislandshastar

Alla inlägg den 26 februari 2012

Av paula Johnsson - 26 februari 2012 18:49

Ja, häpp snäpp, blev det väldigt oförväntad ledighet denna helg, hade inga turer inbokade för att jag skulle i väg på kurs som så många också visste.. va ju helt inställd på det här..

Dessvärre blev kursen inte utav för min del utav mycket udda orsaker som vi kan ta och gå in på en annan gång, man slutar aldrig att förvånas över människor.


Ja, så på den vägen är det...mycket utevistelse blev det ju självklart denna som alla andra dagar,tillbringade mycket tid med barnen   

Bio hanns med på Lördag eftermiddagen och i dag... hör och häpna ..Oscar min störsting 18 snart år fyllda med sällskap, jagade jag ut i padocken.. de fick leka mina kunder för dagen och deltaga i en liten lektion...

Hör till saken att mina största killar är föga hästintreserade och Oscar tyckte mest det var pinsamt och att man såg ut som "svampbob" i hjälmen...

Jag tycke han var söt och dagen till ära var det både ridning i  padock,ovalbana och skritt och tölt. Go!

       

Dom var jätteduktiga och tjejerna i gänget har tdigare gått på islandshästridskola hos en av mina väninnor i Veddige, så takterna satt i och Oscar och Robert fick bara ta rygg där... Thruma kan ju försöka dra om i bland om tillfälle ges. ;-)

Ja, kanske fyra nya på kö till ridkolan?  


Senare på eftermiddagen hade jag bjytt hem min gode vän Kicki, hon behövde skingra tankarna och tänka på lite annat, så vad passade väl  bättre än en ridtur på Madkullen i det vackra vårvädret.

Och hör och häpna... jag tänkte ..jag tar Blesi idag!!

Blesi är nog inte den som prioriteras främst i tillridningsyfte, han har alltid sina gångarter på plats och lunkar med och lämpar sig nog till alla sorters ryttare...


O gud va kul det var!

Kicki red Saga och gissa var jag hamna med Blesi?

Först självklart!

Blesis små öron gick som propellrar , o va han njöt och sicken underbar häst han e!

Snacka om "still going strong"!

Utlåtandet av Kicki va... Jag har nog aldrig sett Blesi gå så fint!! Glad jag blev..

.

Jag tycker också det är viktigt när man har en verksamhet som jag som tar emot även nybörjare att verkligen aldrig glömma hur den känslan var!

För mig är ridningen lika naturlig som bilkörningen, jag kan väl näst intill lika gärna ta hästen upp til lanthandeln som bilen, men det viktiga är ju då ,då mycket i mitt yrke går ut på att få även den som rider för första gången att få en oförglömlig upplevelse ,att jag känner mina hästar väl, har bra matrial samt bevarar känslan om hur det kan kännas att vara lite skraj och pirrig.

Blesi var famtastisk och vi hade en riktigt trevlig stund jag och KIcki!

 

Sen blev det lite kaffe och semla, tack för i dag min vän!


Ja, sicken dag! Vi tar gärna fler såna här vackra eller hur?!

Många vårtecken ser man, ett är att hönorna med tuppesnuppe inte går och lägger sig i tid... får trycka in påminnelse på telefonen om att stänga om dem på kvällarna.

Silkeshönor går normalt och lägger sig rätt tidigt, eller styrs ju av ljuset, en annan  rolig grej med rasen är ju deras tuppkam.

Barnen tycker ju det är hjärnan som sitter utanpå...

 

Men det är ju tuppkammen...

 

Kaninerna njuter i solen, dom har de gott i sina kaninträdgårdar.

Är så glad för dem, så de har mycket utrymme och precis som alla djur är de ju flockdjur och har grannen nära till hands...

   

Crazy känner nog av vårluften, hemskt intresserad av Mona just nu...

Även alla hingstar hade totalt spårat ut  i går, fångade tyvärr ej på bild, men de for runt värre än de hade eld i baken...

Ja...Pojkar!

   

Flyttade de andra killarna i dag till större hage och mer yta igen... himla flyttande, så är det, allt för att de skall må gott...

 

Här följer en liten film på nyflyttade hästar, småkillarna vid balen och stona på väg till kvällsmaten, därefter följer några bilder från Island när jag var där sist.


Hade jag levt om mitt liv, hade det nog vart på just... på  Island.

Ha en go Söndagskväll/MadkullaPaula


 



Fråga mig

73 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6
7
8
9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards