madkullensislandshastar

Alla inlägg den 10 februari 2012

Av paula Johnsson - 10 februari 2012 06:04

Ja, vissa dagar känns det som man inte får nåt gjort men egentligen får man gjort en hel massa.

I går var det mycket kontorsarbete och pyssel med det, sen bar det självklart av ut och fortsattes pyssla och bara själva bevattningen, se så alla  djur har  de bra, bädda nya bäddar osv. tar i bland hela dagen.

Och lilla Gunbritt väntar nog smått så de ska mycket halm och omsorg in där...

 

Vi har ju haft killingar förr och ibland kommer dom ut lite dumt, mitt i smällkalla vintern, så vi får hålla nogran koll..

Stallet är jag så nöjd med,de är ju lite plock kvar men i det stora hela blev det ju allt klart til ridskolan.

Blev precis som jag tänkt mig faktiskt, ljust och fint och bättre organistation.

Till och med en egen plats för skottkärran.  

Plats för hö till de hästar som står inne, slippa gå ut och hämta de, som vi gjorde innan.

Ovanför sadelkammaren har vi hö och halmloft och upp dit har vi en trappa som säkert ingen sett tidigare, då det vart så mycket bröte överallt.

Ja, jag är jätteglad att det blev precis så jag tänkt, min gubbe har vart jätteduktig!!

       

Och lilla Moa, ja, vad skall jag säga.


Jo, faktum är att jag vågar påstå att jag är lite trött på alla dessa ouppmärksamma repektlösa och rent av livsfarliga hästarna!

Vi kollade av Moa en stund i går, hon fick nya skor och vi tränade lite smått på små, små basic saker.

Nu är det inte Carola (som vi hämtade Moa hos) då  utan detta har ju följt med hästen sen tidigare nånstans, tyvärr tar man ju inte bara på sig en häst utan även hästens problem som i ALLA fall kommer utav hur hästen från början är inriden uppfödd och hanterad.

Jag kan ju säga att Henrik har nog redan gett upp när det gäller Moa,...


Jo, vi har trots allt hållt på i så många år, gått i genom så många hästar, så man ser väldigt snabbt var det är för en typ av häst.


Jag ger dock Moa lite mer tid och vi skall se var vi landar.

Men som sakt jag vågar mig påstå (all respekt för Carola nu, som lämnat hästen då hon själv inte har tillräckligt med kunskap) att hästar som inte har en susning av vad människan befinner sig, inte ser dig ÖVERHUVUDTAGET!! ÄR HELT LIVSFARLIGA!!!!

Asså mina barn ,ungdomar och vuxna som är här kanske är bortskämda med att hästarna är lätthanterliga att de går att leda in och ut från hagarna att de står blickstilla (ska göra iallfalla en del tar kanske chansen när jag vänder mig bort),väntar på signal från oss( både från marken och i ridning) att de skall göra något annat, man kan leda dem i ganachen (Under huvet) in och ut från hagen,de litar på oss till hundra procent, de kan gå lösa efter oss, osv osv.

Men det är så här det skall vara!!!


Även hingstarna skall vara på detta sett, annars är ju hästarna helt enkelt livsfarliga!!!

Tänk egentligen om hästara visste vad de kunde göra???

Nej, A och O är hantering från marken!!

Ja, jag blir lite upprörd.... fråga Henrik, jag tror jag hypervetilerade när jag höll på med MOa i går, och som sakt lite flaschbacks har jag, Flugar,Eifur ja, jag kan rada upp många!!


Visst man kan ändra en häst, men det tar tiiiid, har jag tiden?, ja, det är den frågan vi får ställa oss nu under ett par dar?

Har ni sett ponnyakuten?

Ett ba lärorikt program med mycket kunniga tränare, men där har vi det igen, problemen borde aldrig finnas från början!

Det är riktigt farligt!


Ja, som sakt här sitter jag och pladdrar och blir så upprörd så det kan nog inte kan vara hälsosamt kl halvsju på morgonen, men som sakt jag brinner så för det jag gör och är riktigt rädd om våra fina islandshästars rykte!

Vi vill ju bevara dem lätthanterliga,lugna och snälla, men i fel händer kan alla raser bli helt "galna"

Ja, nu är Moa ute i flocken iallfall, nu behöver hon vara där över helgen och ta del lite av snacket, så de får prata henne till rätta så får vi som sakt se vad som händer...

   

Gylling skall få skor i dag, en pigg arbetsvillig dam, med lättväxlade gångarter.

 

Orvar har nyligen blivit kastrerad och läkningen har gått bra och han mår prima igen.

 

Hästarna flyttas lite hit och dit morgon,dag och kvällstid och följer som ett litet koppel när det är matdags...

     

Och grabbarna bus springer runt och leker...

 

Det är sååå vackert ute nu, så de gångerna jag behöver jobba inne är nästan pest.

Och vet ni... jag hör till och med lite vårfåglar då och då på gården...

Stigandi väntar på mat...

 

Kveikur.

 

Spökhästen Lysingur.

Lysingur och A`si.

 

Àsi.

 

Ha en bra dag alla/MadkullaPaula 







Fråga mig

73 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6
7
8
9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards