madkullensislandshastar

Alla inlägg den 20 februari 2011

Av paula Johnsson - 20 februari 2011 07:53

Igår hade vi en underbar tur här på Madkullen i strålande sol.

Fem glada tjejer anlände på morgonkvisten och hästar delades ut till allas förtjusning.

Med mig på turen hade jag Ellinor och Louise som mina hjälpreder då de är mycket inskolningshästar nu, som inte bara är att sätta in i gruppen, o nej o nej, lång utbildning och inskolnimng krävs innan dess, och självklart står jag för eventuella risker vet ni väl!

  

Än så länge red jag längst bak   

Men jag har väldigt svårt för att vara tyst... ni vet "chefer"

Men bra också att va med i gruppen i bland och se hur allt funkar och kunna ge lite råd och tips.

I dag red jag lilla Saga för första gången ut.

Saga är en häst som behöver mycket tid, man får skynda lite långsamt, annars blir det bara dubbelt arbete, lite kul nu att jobba med så otroligt olika individer.

Fotograf för dagen var Louise som var jätteduktig.

  


Här har jag säkert hamnat längst fram....


Här är vi på väg mot fikan och man red lite som med ett leènde på läpparna för vilket väder det var, helt strålande!

  

Fika med kaffe, macka ,te ,varm choklad och muffins  mmmm.

    

Saga skötte sig finfint och en jättetrevlig häst, supermjuk och lätt för tölt,älskar att galoppera och var mycket glad och frammåt, dock lite osäker i sig själv och än inte jättebra muskler, har stått med föl tidigare, så efter fikan beslutade jag mig för att ta det lugnare och ta en promenad med Saga på mina egna ben.

  

Vi kom nästan hem samtidigt trots allt och hästarna fick en värmande filt och lite mat, de får också nu självklart tillskott av B-vitamin,då pälsfällning är ett faktum ,foderjäst är rätt bra att ta till, har många fördelar!

  

Välkomna tillbaka alla och tack för en trevlig dag!


Sen då till resten av överskriften,min dotter och lite tjejer hjälper mig här nu i lite konditionsridning av hästar samt lite plock och plock.

Och som 12-åring som hon är, klart man börjar fundera lite smått på ridkonstens alla regler och konster lite merän innan.

Vi hade en vild discution i bilen häromdagen som jag tänkte jag skulle dela med mig av.


Josfine- Mamma varför ser det så lätt ut när du rider... typ Dora?

(vem tycker inte det själv många gånger när man lämnar hästar till diverse tränare?)

-Jo, jag har ju kanske ridit lite mer än du,så det kommer ska du se.

-Men när jag tar i henne så stannar hon inte, hon bara går emot!


Då blir jag ju väldigt ivrig och hamnar i instruktörens forum och vill förklara...


-Jo, men det är ju detta som handlar om halvhalter som vi så ofta pratar om på lektionerna?!

Man börjar inte med att ta i tyglarna utan allt börjar ifrån här (pekar mot sätet liksom)

-Jaha! Måste man föda barn först då?

(Jag undrar för mig själv, stackars män om de vore så illa)

-Nej, nej, utan man sitter till och FÖRBEREDER hästen på att något komma skall med sitt säte ,  om vi bara tar i tygeln så självklart vill hästen slippa undan och går emot, det är därför jag tjatar så om detta med halvhalterna inför VARJE moment som ändas för hästen på lektionerna.


Josefine funderar och ja, jag tror vi knäckte några koder där.

Sött med ungar!

  

Nu ser det ut att bli en lika fin dag som i går så  upp och hoppa och ut igen, hästtränardag står på chemat!

Visst luktar det lite vår i luften på dagtid?

Kram/MadkullaPaula

  






Fråga mig

73 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards