madkullensislandshastar

Alla inlägg under januari 2012

Av paula Johnsson - 14 januari 2012 05:35

Jo, det är ju inte bara i "kaffestugan" som det dricks kaffe.

Lilltjejen fyllde ju år heeela dagem igår!

Men efter morgon sång och bricka var det ju självklart skola och jag passade på att flytta ner Sally in till sin nya gård, Jo, studsmattan fick ju flytta ut först som blokerade hela fårhuset, just nu ligger den på gräsmattan, innan den skall ut på nya äventyr?!

Någon som har en begagnad? Barnen blev ju förkrossade över det här!

Men det är ju det vi gör på sommaren!!

Å med ridlägertjejerna med!


Ja, det var inte kul! Att den skulle spricka! Det är ju inget man lagar direkt.

Hör gärna av er som sakt om någon har en som behöver byta hem?!


Sally mös... Ååå va mycket att böka i!

O kompisar!

Även om en del vill hålla sig på sin kant...

Ja, hon verkar ta flytten med ro, vi får hoppas allt går bra nu, så det blir det där lilla minizoot jag tänkt mig.

Det hade vart gott om det fortsatte vara ett par minus med så marken kunde frysa till....

 

Alla djuren mår i övrigt bra och tar det mesta med ro...

Och ja, kalas det var det ju både på hersen och tvärsen.

Middag blev det först med Mamma lilla och hennes gubbe.

Och självklart tårta och skönsång... Hmmm.

Kolla in minen då faktiskt hela 13 ljus är en del att blåsa ut på ett bräde...

Verkar ha fått Mammas lungor, bra då kan hon ta i på ridskolan när min röst sviktar!  

Och lite familjekort,jag och Mamma lilla på ena  och Mor, jag Josefine och Ludvig på andra!

   

En lyckad födelsedag och än är det ju inte över, TVÅ hela tjejträffar skall det väl bli här framigenom.Puh

I dag hoppas vi på toppenväder, (Vilket de utlovat) 

Och ridturen bär av på 4,5 timmar idag och Lisette "bonusdottern" skall va med som min högra hand ifdag, Kul!

Det var superlängesen!

Hoppas även ni får en bra dag och på återhörande/MadkullaPaula

  

Av paula Johnsson - 13 januari 2012 06:54

I dag fyller min stora tjej 13 år!!!

Herregud va tiden går. Tonåring!

Ja, det är ju som vi säger jag och Henrik, har man 8 ungar så har man minsann en i varje trotsålder...  

 

Stort grattis min stora tjej!


Ja,och här på kullen är vi väl som bortblåsta nu..

Alltså va e detta för väder?

Full storm typ dygnet runt...

Förra omgången hade ju vår studsmatta gett sig av på utflykt och nu var det dags igen, nu gav den sig in till getterna och Ulla,herregud, de höll ju på o få (ursäkta )men,sketslaget!!

Nej, då kilar den sig fast och går SÖNDER! Självklart! Alltså, hur mycket mer skall hända denna vintern, med hur konstigt väder som helst?!

Ja, som tur är har vi många hus till djuren för då Henrik var på jobbet kunde jag inte rubba stidsmattan och de fick så vackert bli till att bädda för djuren i  "lillahuset" i stället.

Föresten i full storm var jag också ute och byggde färdigt hela minizoo och har satt strömtråd längs med hela underkanten och idag skall även Sally få göra djuren sällskap i minizoot.  

Sally är en mycket aktiv liten  gris och tycker det finns på tok för lite att göra ensam i en stor box, hon beöver sällskap och mycket att böka i, så det skall ordnas idag...

Jo, på tal om dessa stormar, det är en hel del av våra turer som vi har fått röja väg på och idag skall jag ut och kolla så vi inte får några jätteöveraraskningar på Lördag på 4,5 timmars turen!

Varför var det nu så att dagen inte hade 28 timmar nu igen?! 


Ja, och det där oväntade besöket....jo, det är så här att vi har haft en stuga ståendes på gammal mark och egentligen skulle vi sålt den med försäljningen har gått sådär, så nu med hjälp av kontakter forslades den hem och skall bli vår nya lilla kaffestuga!!!!!

 

Men ni vet självklart, går det ju inte alltid som man tänkt sig, den skulle stå så att det blir lätt för elever och elevers anhöriga och kunder att vara där och värma sig/dricka kaffe när andra rider i padocken + att ett förråd skall byggas i anslutning så att våra hinder har en torr plats och inte går sönder i ösregnet!

Ja, självklart så blir man ju lite besviken för det är en ledning uppe i luften som tar i vägen så vi håller på och undersöka hur vi skall få den på plats.

Ja, så här har vi det lite oväntade besöket i allafall....

Just nu står den väldigt fel!!!

Rätt i pakeringen!!

Men det blir bra när det blir klart!

Ha en bra dag/MadkullaPaula

P.s och stallbygget det görs lite då och då, dygnet har som sakta alldeles för få timmar!!

Foderkammaren har fått väggar så inte den får sig nåt oväntat besök i form av sugna hästar på natten i alla fall?? D.s

   

Av paula Johnsson - 8 januari 2012 07:42

Ja, nu verkar ju de röda dagarna och helgerna lida mot sitt slut, jag tycker alltid det är lika skönt när det blir vardag igen faktiskt!

Helgen har bestått i turer samt jobb i ladan...

Henrik invigde sitt nya "skoställe" i Lördags..

Perrfekt! Vi kommer lätt förbi med sadlar, Henrik har gott om plats, hästen har full uppsyn över allt och behöver inte känna sig trängd eller störd. Vi vände Àsi om sen, det blev bättre.

Och väggen har halverats mellan nya och gamla delen, taket har även börjats på att rivas och foderkammaren är inbyggd och klar,hönsgården har rivits och hönorna har fått flytat in till "smådjursparken" (detta gjorde ju att nya in och utgågen som kan andvändas till nya stalldelen blev så mycket mera framkomlig och FIN, hönsgården höll ju på att rasa, så det har ju ändå legat över oss i typ 12 år!) och idag tar nog lite boxbygge fart.

Så himla kul detta, men hoppas bara inte alla har FÖR höga förväntningar nu på allt jag skrivit då ni vet jag är väldigt glad för det "lilla" och har man ett gammalt stall från början så får man försöka uttnyttja det till bästa sett,men nåt modinariserat snyggt stall kan det aldrig bli, men det blir så mycket lättare med ALLt i och med detta!

Så mycket bättre organiserat och lättare att arbeta i. Kul!!

Och vi själva et hur otroligt mycket arbete det ligger bakom detta här...


 

I går var det stortur på Madkullen!

Vädret var lite regnigt, men allas humör var på topp och jag är såå glad för alla mina fina hästar, sån toppengrupp det är nu!

Lysingur komer dessutom stanna på Madkullen, så mera träning komer ta vid med honom och förhoppningsvis tar vi igen "ingen tävlingssesong" förra året detta året, hoppas på att komma ut  med både med Lysingur och Magni i år, vi får se, och jag hoppas även Josefine kan göra mig sällskap och kanske ställa upp med nån!?

Här kommer det glada gänget och det ser nästan lite spökligt ut när vi dyker upp ur dimman?

   

Vi swischar förbi på glada och spralliga hästar som har brått till fiakplatsen...

   

Josefine hjälpte mig och red med på Stickan,Tack älskling!


Här pausar vi för lite fika, alla iaktar rullande hästar som byter av varann i gräset...

 

Medans hästarna får hö, som Henrik kom med passar vi på och värma tåna...

   

Gott med fika, smakar alltid gott i skogen..

Tack för en underbar tur tillsammans med er och varmt välkomna tillbaka!

Och det är väl konstigt det där med minnet....

Kan man ha för mycket som skall få plats tro?

Borste?

Nej, jag får väl knyta den om halsen, för så här blir ju händerna när de får agera borste..

 

Ha en bra dag alla och stor kram till er/MadkullaPaula 

Av paula Johnsson - 5 januari 2012 08:18

Jo, de nya året har väl börjat sisådär måste jag nog säga...

Nyår löpte på fint, lugnt och stilla,de stora killarna var iväg, men hämtades sen, gott och veta var ungdomarna håller hus en dag som denna där.

Här intar vi nyårsmiddag i stora lass...

Gott nytt önskar världparet på Madkullen.

Henrik ser lite trött ut, hade jobbat hela nyår fram till middan och skulle upp i ottan nyårsdagen igen...

Här är vi redo för lite nyårssmällare,smäller dock bara markbundna och inga direkta smällar och lite lite, måste ju tänka på djuren.

Jo, nyår löpte ju på...

Men på nyårsdagen kommer jag ut till vår lille Sigge,hans fru Siv gick ju bort för inte så länge sen förmodligen i en infektion sa vetrinären.

Då ligger han livlös...

Jag försökte skaka liv i han och vi försökte med allt men hans liv gick inte att rädda.

Därefter går en kanin bort.. Snövit, vår vackra vita fina!

Och en höna!!!!


Sen tänkte jag bara det att,Nej, nu lämnar jag in!

Ett djur varje dag! Va e detta?!

Så man känner sig inte direkt munter kan jag ju inte påstå,mycket motgångar är det!

Vi är lite rädda att det kan ha vart smällarna, för att trots att vi bor på landet och vi inte direkt smällde så var de andra som gjorde,nästa år åker vi i allfall till byn med våra små oskyldiga sköldpaddesmällare...

Ang. Sigge så kan det ju vart en infektion även hos han, vi vet inte riktigt...


Har pratat med uppfödaren dock och vi hade redan bestämt, då Siv lämnade oss att i kompenstation så skulle Sally flytta till oss,tyvärr hann aldrig Sigge och Sally träffas vilket var tanken, men resan blev i allafall av på nyårsdagen, jag och Josefine styrde kosan mot Tjörn!


Med oss hem tog vi Sally, en svart minigris med vita ben och hon är väldigt tam och mycket energi och pigg och framåt!

Sprudlar av liv, så vi hoppas på ett långt liv tillsammans med henne nu och att alla tråkigheter vänder!!!

Vi tog ju självklart färjan över då....finns det alternativ till broar, så VARFÖR väljer man då broar!!???

 


Vi hade en liten bur med oss till Sally, där vi tyckte hon kunde va...

Men icke, Sally är minsann van att åka lös i bilen och tjoff så var den lilla grisen ute.

Tur Josefine var med mig så hon satt och prata med henne så hon inte satte sig i mtt knä när jag körde...

Nej, hon stod så fint hela vägen hem på bakbenen och kikade ut...

Ni kan ju tänka er dom som körde förbi hur dom tittade både en två   och tre ggr.!?

 

Välkommen till oss Sally!!!

Tanken var först att vi även skall få en hane i mars, men kanske kanske är Sally redan dräktig och om hon inte är så blir det eventuellt bara en gris ändå för målet är nog att, glad gris som hon är... att Sally skall få gå lös!


Ja,självklart ha ett krypin på natten men i och med att grisar också är extrema flockdjur, så har hon inte andra grisar så blir hundarna och katterna hennes vänner och gott för dem att gå lösa och böka.

Vi får se hur gården ser ut här sen och just nu är hon lös med mig i stallet bara  på dagarna och lär sig komma på inkallning först.


Jag minns ju när vi hade Moa lös, helt plötsligt kunde de ju ringa från Hajomsvägen

-Du Moa har tatt sig en promenad...

Då cyklade jag upp och Moa sprang så glatt med mig..

En gång när jag körde barna till skolan tyckte Moa att hon skulle med och mötte mig vid brevlådan på vägen till baka. Hon sprang sen så fint bredvid bilen och jag minns att jag pratade i telefon med en kund som  undrade

-Körde inte du bil? Jag hör, Nöff Nöff?

 -Jo förstår du här på Madkullen kan allt hända?!

Ja, dessa djur!

Vi får väl hålla ett öga på Sally bara så hon inte tar Bultens plats och är med oss på turena?!  


Här har vi föresten en liten bild på Göran om någon är sugen att bli adoptivföräldrar, han är enormt söt och tillgiven...

 

Ja och sen har vi ju det här vädret?!

Va e detta?!

Denna vintern har man ju fått känna på en hel del nackdelar med att bo på landet och som om det inte räckte med vår ligghall?

 


Visserligen skulle staketet bytas ut men inte nu.....

Mitt i stallbygget!!

Ja, man är ju inte ensam om att vakna upp till förödelse efter denna här "Emil"

   

Studsmattan låg typ nere hos Hans och Ingalill (våra grannar)

 

Ja, när skall det sluta...

Blir lite tråkigt när man håller på med ladan och helt plötsligt får man avbryta för att nu har tegelpannor lyft från taket på gamla sadelkammaren och nu börjar plåttaket släppa på ladan!!!!!

Ja, jag säger då det!!

Är detta ytterligare ett prövoår för att se hur länge man står pall?!


Ladaprojektet fortskrider i allafall...

Här har gluggen börjat öppnas upp mellan nya och gamla delen,blir  så ljust och fint tror jag när det blir klart!

 

Kommer nog kännas lite större och mycket av målet är ju att det skall bli mycket lättare att arbeta både för mig och mina ridskolekamrater.

Och kattrummet tar fart...igår var jag i stallet/ladan från morgon till kväll, vill knappt sluta när jag kommit i gång, tycker detta blir så bra och är sååå roligt!

 

Katterna blev jättglada och inte en katt såg jag till här utanför i dag vid morgonfodringen, de lågoch mös vid sitt element och på sina fällar och har maten i fred från lilla Hilda!

Ja, nu börjar jul och nyår lida mot sitt slut så snart blir det dags att ta bort julpyssel och vackra julpresenter jag fått.

Vill passa på att tacka alla för så fina presenter som jag fått på avslutningen på ridskolan och kort och hälsningar jag fått från så många!!

 

Nu bär det av ut i stallet igen för mera jobb och i helgen väntas det turer.

Än finns det platser kvar  helgen 2,5 tim på Fredag kl 11,3 timmar på Lördag kl 11 och 1,5 timmar på Söndag kl 11!

Vill ni boka eller nå mig så maila gärna då jag också tappat min telefon i golvet så det lär ta ett par dar innan jag är nåbar där igen eller ring Henriks, (jag brukar inte va så långt ifrån han)

0739655306

Kram på er och nu vänder vi väl blad och blickar framåt för en ljusning?!/MadkullaPaula




Fråga mig

73 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards