madkullensislandshastar

Alla inlägg den 27 september 2011

Av paula Johnsson - 27 september 2011 14:03

Ja nu är man ju hemma igen, o va bra jag haft det!

Toppen väder och mååånga fina hästar, god mat och trevligt sällskap.

Jo, det är ju som man säger....Island är beroendeframkallande!!

Men inga hästar med hem denna gång inte, nej, här finns fullt på gården som står under tränig och arbete.

Här har vi ett förväntansfullt gäng,delar av vårt stora gäng,väntandes på Köpenhamns flygplats.

   Vi åkte därifrån till Reykavik/Keflavik och det lilla flyget därifrån till Aukeryeri.

Typ detta lilla!!!!


Och jag som trodde min sista stund var kommen när jag flög tur och retur till Stockholm.

Här var det dessutom inte bara jag som var flygrädd utan ett par av mina vänninor var det med och som mitt yrke oftast handlar om så vill jag ju få andra att känna sig trygga, så jag gjorde så gott jag kunde...

Lenas kommentar...

-Paula-du borde bli psykolog!

Nu vet ju dock inte alla hur jag kännde mig på insidan tack och lov!!

 

Men allt gick bra och ner kommer man ju alltid!

Första dagen avslutades med en go middag hos Johann och Elsa och det var så kul att komma till dem igen, sist var det ju två meter snö och mycket jobb....


Efter en god natts sömn så samlades vår lilla skara i stallet och blev utvald varsinn häst i Johanns regi.

-Jo, det är ju alltid lite äventyr när du kommer Paula utbrister Johann.

O nej tänker jag, vad skall jag nu få??...

Min häst utdelas sist varvid även Fridger, Johanns son provsitter upp först på en lite studsande och småbockandes liten häst...


-Nej,tänk nu på att jag har kunder samt gård och ta hand om hemma??:::

Efter lite övertalning så sitter jag i sadeln i allafall på en mycket trevlig liten häst om än dock med lite överskottsenergi...

Liten film som följer...

Det här var väl typ enda gången vi skrittade...


   Vi kallar han "Blue tooth" då han precis som min lysingur har två blå ögon!

Hästen var dock inte Johanns uppfödning utan inlånad för hästinsamlingen.

   Första dagen bestod i att hämta ca 100 hästar från dalens alla hörn, så mäktigt!!

Vilka yter och vilka hästar och sicken upplevelse!

                   Det gick i en sjuhelsikes fart och alla vet ju hur jag rider när jag kommer från Island o hej vad det går!!!


Johann är ju lite lustig, vi hade då ett kort litet infomöte första kvällen där det blev deklarerat att det inte var någon idè att hålla in hästarna utan låta de gå rätt så fria och i rätt så öppen form.


Under hästinsamlingen då anslöt ju många andra till gruppen och vi alla utgick ju från att det var vänner till Johann,b.l.a en lite kraftig man på ett skimmelsto...

När vi ridit flera mil in i dalen och börjat få med oss en hel del hästar, va ju hästarna som på tårna till den milda grad att de bara ville springa, springa och springa...

Vi satt ju av ett par gånger och varje gång så var "Bluetootehen" på nytt på tårna och bockilibock!!

Ja, de ville till att hålla i sig, men jag skoja och utbrast i väntan på de andra..

-Jag tar in han på en liten volt...  

Voltarbete var inte "blåtandens specialitet.


Men i allt det här så sätter" Skimmelmannen" som vi började på att kalla han av i full kareta och jag efter...

Ja,ja tänker jag.... inte hålla in... inte krulla ihop!!!

Och här kan vi snacka teräng!!!

Asså, våran teräng här i Berghem är ingenting jämfört med detta här!!

Och jag tycker faktiskt jag hade rätt bra koll på "Bluetooth"

Han lyssna och vi var överens, men....

"SKIMMELMANNEN""

Heereguud!

Jäklar vad det gick, har nog aldrig sett nån gallopera så fort framför mig och ena stunden hängandes på ena sidan och andra stunden hängandes på andra sidan, ja, kära nån!!

Flocken springandes framför och ett galet egipage bakom...


Jag började bli lite orolig, då jag inte längre såg mitt gäng bakom mig,

På engelska fick jag stakat fram,- du, jag skall inte vänta på de andra??

NO,GOOOO!!!


Ok, off we go!! IGEN!

Oj, vilken fart!


Till slut samlade vi ihop flocken på kullen och vi sitter av,jag och "skimmelmannen"

Han utbrister tittands stint på sin häst, "Crazy horse"

Därefter knäpper han upp en öl!!

En öl!!

Hur mycket skum var det inte där?!

A lot off bubles,skrattar "Skimmelmannen"

Film följer... OBS!! Rapen tillhör "Skimmelmannen" och inte mig!!


 

Ja, sicken resa!

"Skimmelmannen" deklarerade även vidare att de andra kommer nog i mon!

Jo vi fick ju vänta en del..

Och när de andra kommer så visar det sig att Johann inte ens kände "Skimmelmannen"

Ja, ja, du sa ju att jag inte skulle hålla in??!!!

  

Nu känner vi ju varandra så väl jag och Johann så inget var något problem, 

-Jag vet ju att du brukar klara dig sa Johann!

Men ni kan ju tänka er så mycket jag fick höra om mig och "Skimmelmannen" sen!!

Ja, kära nån, kvällen avslutades återigen med god mat hemma hos Johann och Elsa.


Nästa dag var det dags för att driva vidare flocken till fållorna, spännande!

"Skimmelmannen" var på plats och utbrast att han tyckte minsann att det var Lördag både Torsdag ,Fredag och Lördag veckan då hästinsamlingen var.

Det är verkligen en speciell helg på Island, mycket traditionsenligt och fint och mycket fest!

Jag antog mig "Bluetooth" även idag och samma visa varade med lite småbock och energi innan vi lugnade ner oss.

Idag var det mycket folk som var med och alla var glada och trevliga!

                     

Alla åldrar träffades på, så trevligt att alla i familjen deltar i denna stora tradition..

   Och det skall " böjas i tid det som krokigt skall bli"

   

På kvällen var vi på hästuppvisningar och mera fest i Saudarkrokur och oj, sicka hästar vi fick se!!


Mycket hann vi med på dessa dagarna kan jag lova.

Lördagen bestod av den stora hästinsamlingen då de samlade ihop ca 1000 löshästar och drev ner mot fållan vid Hòlar och separerade hästarna till rätt gård och hästbonde.

         

Ja, Island är sååå vackert..

        En kväll var vi på badhuset med och va gott det var efter många timmar i sadeln, det är nybyggt precis mitt emot Johann och Elsas hus i Hofsos ,norra Island och basängen är byggd så det känns som man simmar rätt ut i havet, så cooolt!

     Ja, det har vart en underbar vistelse och som sakt vi hoppas på åteträff tjejer och discutera "skimmelmän" och bemärkelsen av ordet,  GO!!!

     Tänk nu på att rida era hästar i friskt tempo tjejer och ha en forsatt go vecka även i Sverige!

Tack Johann,Elsa och alla för en trevlig vistelse hos er på Island!

Kram/MadkullaPaula

Fråga mig

73 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards