madkullensislandshastar

Alla inlägg den 4 september 2011

Av paula Johnsson - 4 september 2011 08:57

Ja, som vanligt var det ju en händelserik tur här på Madkullen på Lördagsförmiddag....

Det var ett glatt gäng från två olika håll, Landvetter och Kungsbacka och alla såg de fram emot en tur i strålande väder.

Fikan smakade gott och alla var nöjda och glada...

   

Ja, och vem stod för underhållningen en dag som denna...

Jo, jag och Lysingur.  


Lillkillen var ju med på sin premiär tur och jag hade ju förberett kunder samt personal på att i dag är jag någonstans i ledet med en häst som är dels ung och dels på lite inskolning...


Det dröjde ju för det första inte länge förrän Fröken Paula tog täten i vanlig ordning.. (någon slags instutionsskada tror jag)

.. och var som  vanligt ett ledarpar..


Typ ,tills vi anländer till bäcken där jag stolt spatserar fram och deklarerar att  här brukar ju hästarna inte hoppa, utan de får gärna dricka och akta er därefter för träden på andra sidan.

Jo, med tanke på att det typ är 2,5 meter brett så brukar ju hästarna insè sin självbevarelsedrift.....

De flesta...


Men Lysingur, (då jag sitter lite bakotlutad)

tar sats och fullkommligen flyger upp jämnfota upp i luften över bäcken och brötar rätt in i träd och grenar...

Ja, kära nån!

Jag satt dock kvar och skrattade väl mest åt elendet,

-Ja, så här är det när man provar ut nya hästar deklarerade jag.


Fick skakat av mig lite barr och kvistar  varpå det poppar upp en farbror i skogen som tydligen lagat något staket eller nåt...


Är man 5 år och nyligen grundinriden och helt ute i nya miljöer så har man inte så stor erfaranhet av upp-poppande farbröder som leker  "gubben i lådan" i skogen, så Lysingur tar värdens kast sidledes och foten hoppar ut ur stigbygel och kvistar och barr från föregåeende insident far, men men, vi ler och säger

-Hej, va fint väder det var i dag!


Ja, det hände mycket på denna lilla tur, men i det stora hela skötte sig Lysingur MYCKET bra, och jag tycker väldigt bra om honom,så som sakt kanske ny ledarhäst,(när erefenheten blivit lite större?)


Här är vi på hemväg och då poppar det ju upp både hundar och katter och kanine,som ni alla vet..

 

Så än slank han dit.....


 

O än slank han dit....


 

Men inte slank han ner i diket....


Ellinor som var med på turen också då  för att jag  skulle kunna ägna mig åt lillkillen, satt mest och log och mös hela tiden...

 

Och Louise med, det krävdes mycket hjälp idag...


 

Trots att det bara var 6 kunder, som jag dessutom hade räknat i hop till 7 st, så Muska fick sadlas av och ställas ut i hagen innan avgång, men nu vet jag att 2+4 är 6!!! fniss, ja, sicken morgon...


Men kunderna de log de me...


             Tack för en trevlig tur och varmt välkomna tillbaka alla! 

Nu bär det av igen, idag får Lysingur vila och Katla har börjat sättas igång så smått och skall med ut på en kortistur idag och jag tänkte ta Saga idag, ombyte förnöjer, Kram Kram/MadkullaPaula

Fråga mig

73 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards