madkullensislandshastar

Alla inlägg den 8 maj 2011

Av paula Johnsson - 8 maj 2011 21:58

Jo, på nåt sett gjorde den ju de,det var rätt händelserika turer med nästintill överriden huggorm,lite halvgalna hästar (skämt åtsido) osv osv.

Här är lägermedlemmarna ute på sista turen för denna omgången på Söndagen.

Ett långt led med lägermedlemmar och andra inbokade och Emilia som var gullig och hjälpte till. Tack!


 

Här har vi stannat och fikat i grönskan.

     Jag önskar alla varmt välokomna tillbaka!


På eftermiddagen var det dags för tur nr.2 och här har vi "syskonen läger"..  (de skall nämligen också hyra stugan över en natt med lite mat och dryck, Mysigt)... då vi stannat på rastplatsen.

Och katten det givna inslaget.

 

Flera var saft och kaffetörstiga i värmen.

 


 

Här är vi på hemgång!

   Välkomna tillbaka alla.


   Man känner väl sig något bättre i dag men fortfarande i lite lätt chock!

   Katla skall kollas upp i veckan så ni kan väl alla hjälpa mig att hålla tummarna att allt går bra för den lilla.

Ràk mår under omständigheterna väl och tar sin medicin redigt och har ingen temp.

Även pojkarna är på benen, men får va hemma från skolan ett tag för att återhämta sig.

Kram Kram och natti efter många långa stunder i sadeln./MadkullaPaula

Av paula Johnsson - 8 maj 2011 08:40

...ja, verkligen alltså!

Igår morse vid fodringen kommer vi ut och det hänger nåt konstigt ut från Ràk,oj, efterbörden tänker vi...

Nu är det något som inte står rätt till här, har hon fått,Henrik springer som en gasell genom hela hagen, inget föl. 

Vi letar igenom hela skogen, har ett rovdjur vart här?

Ràk är nervös och som sakt nåt är inte bra.

Ilar in, ringer vetrinär som kommer i ilfart,förstår faran!


Vi får fångat in Ràk vilket inte var det lättaste, mitt i detta skall vi ut på 6 timmars tur med grill och har ett läger på gården.

Kunderna är mycket förståeende då det blir förseningar.


Sen börjar det...

Ràks föl är kvar, men troligtvis dött-

Vetrinär och Henrik och jag börjar ett intensivt arbete med att förlösa stot,

Får dra ut fölis med kedjer, fölet ligger HELT fel,efterbörden har kommit ut innan och Ràk är jättetrång,fölis trycker på nerver varpå Ràk knappt kan stå utan ramlar och är MYCKET medtagen.

Ca 2,5 timmar senare är fölis ute och Ràk blir skjöljd får särtstillande och antibiotika.

Jag har brytit ihop för längesen!


Ja, herregud säger jag bara,Till och med vetrinären sa flera gånger att det här var ett av de det värsta fall han vart med om.

Stor eloge till Henrik och vetrinär Jonell säger jag bara.

Det här är fruktansvärt sorgligt och jag lider med både Alexandra ,oss själva och Ràk, sannorligheten nu att det varit abortvirus då vi förlorat två av tre föl är stor, så vi får se hur det går för Katla.

Men Jonell sa flera ggr, vilken tur du ringde!!

Hade vi inte gjort det utan avvaktat hade vi nog förlorat Ràk också!

De var en svart liten hingstunge som lämnade oss dramatiskt i går och vi säger vila i frid!!


Jag fick ju genomföra min tur om ens i lite chocktillstånd en lång stund efter vilket inte är över än, det känns som man medverkat i någon skräckfilm,

Ja, usch, nu får det räcka!

Vilket år alltså!


TUren blev lyckad och vi hade strålande väder:

         

Här är vi och grillar på rastplatsen i strålande sommarvärme!


På Fredagen hade vi också Örby församling här, kyrkans ungdom.

Hjälp hade jag utav Rebecka och Jessicka,som i stort sett är uppvuxna här på gården,Tack!

Här har vi ungdomarna som gottar sig en stund innan kvällsturen.

 

Jessicka och pussgurkan Orvar!

 

Idel öra under informationen...


         High life på gården...


   Kvällsturer...


   Gruppkort, varmt välkomna tillbaka och tack för en trevlig kväll.

   På Lördagseftermiddagen fick hästarna komma ut på lite grönt, men ibland blir det lite oreda i flocken..

   Kolla geislis friss....


  Action..


   O lite lugn under kvällen...


   Vindur.


   Och som om inte detta räckte med detta på LÖrdagsmorgonen så på natten får jag ett samtal från Borås lasarett, Min Oscar och Henriks Ludwig har blivit misshandlade!!!!

In och far till lasarettet, herregud, jag som trodde jag haft värsta chocken i morse?!

Dom mådde under omstädigheterna bra, Ludwig har fått ett rejält slag i ansiktet och är lite gul och blå, Oscar i ansiktet och blivit fotad i magen,så revbebenen tagit stryk!


Vad är detta!!!

Pojkarna var på ett dansställe här i bygden och blir helt oprovocerat på hoppade av fem mycket biffiga killar, som helt enkelt bara sparkar och slår på dem.

Man blir verkligen mörkrädd alltså!

Va är det med en del, vad händer med världen!

Man kan ju lätt känna att nu orkar jag snart inte mer!


Usch vad man hinner tänka!

Stackars pojkarna!

De här hemskingarna hade tydligen varit på många innan polis och vakter hann att rycka in.


Ja man känner som sakt efter detta i morse också att bo på en gård är ofta förknippat att vara nära både död och födelse!

Men som sakt alla är vi ju mycket glada för att vi kunde rädda Ràk, det kunde slutat mycket illa.


Kram, ja det var mycket nu, nu är det dags för nya turer med mitt läger gäng samt några andra/MadkullaPaula

Fråga mig

73 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23 24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards