madkullensislandshastar

Direktlänk till inlägg 18 november 2009

Väl hemkommen

Av paula Johnsson - 18 november 2009 22:03

Väl hemkommen efter en helt fantastisk kurs i Hólars regì. Tack snälla Nina och Thomas för en sååå trevlig vistelse hos er på Annero, vilken gäst frihet och sicket vackert hem ni har och inte tala om all den goda maten, och tack till Sara som var en  mycket  duktig och pedagigisk instruktör. Och sist men inte minst tack till alla andra kursdeltafgarna för mycket trevligt sällskap!

Längtar redan till nästa tillfälle i December!!

Trots låååånga resan 60 mil enkel resa, jag och Magni var rätt möra vid hemkomst kan jag säga.... men det var det värt.

Kursen bestod i mycket... det var både nervigt pirrigt och lärorikt att få bli granskad från topp till tå, när det gäller all hantering med din häst, och vidare allt från att hur du tar i tygeln, hur du sitter upp, ja, allmänt hur du beter dig. Och vidare sedan visa hästen vid hand skritt trav, balansträning m.m m.m   + en hel del teori hann vi med.

Mycket matnyttigt!!


  

Balansträning gjordes både med och utan stigbyglar, skritt trav , no hands.... bakoväntpå, upponer på utoinpå, ja, de mesta, vi övade på takten i trav... ja, massor, och hopp o hej, så ramlade väl ridfröken av!!!

Ja, hej och hå, riktigt längesen jag ramla av nu faktiskt, så det behövdes väl. Förr när jag höll på med dessa galna hästar stup i kvarten ja, då föll man ju som en fura hela tin , men nu.... ja, det va ett tag sen. Och de roliga var ju det, att det va egentligen inte alls i något balansträningsmoment,  utan vi hade inte börjat, jag satte upp.... Sara skulle longera mig...

Och ok, jo, jag var beredd på att börja "balansera" hade inga händer eller fötter i kontakt ,utan typ lös, och ja, då sätter Magni av i värsta rodeoakten, o bocka loss som aldrig förr... Madkulla Paula, flyger en meter upp i luften, och landar som ni vet typ som en säl som går in för stranddykning..... Ansiktet och magen rakt ner i sanden i padocken.


Först blev jag värsta paff... men Magni då?! Men sen fniss fniss Flört Han e ju glad!!

De var absolut inge illa menat utan han spralla bara loss!

-Jag rider han lite bara sa jag till Sara, tänkte först ,Ja, nu får vi väl ta den här rodeoakten då, men nejdå vinden hade lagt sig, nu var det sansad galopp på volt igen, och lugnt och fint... Bra fiiin Magni!


  


   


    


Fotograf :Thomas på Annero. (han fångade inte stranddykningen dock)


Här har vi trav halvlätt sits...


  


Skritt....



   


Ja, en mycket givande kurs!!


Hemma är allt sig likt, t.om lite lerigare  än när jag åkte  tror jag dock ... men alla djuren mår bra och Silfra lilla växer och frodas trots diset regnet och dimman.... 


  


I dag Onsdag hamnade det en ny kille på Madkullen, bara så där Ploff!!! Nej, då var bestämt sen länge men idag hämtade vi hem han från Laholm, lilla Blossi. Valack, Fux med bläs och två vita bakkotor... Välkommen.


  


Shalle undrar förstås vem som dundrar in i stallet mitt på eftermiddagen?!


  


Ridskolan har hållts i väldigt mycket regn i eftermiddags, nej nu väntar jag i allafall på frost och lite snö, så vi får den där vita snön till julkort och dyligt, och så lyser det ju upp så fint  och leran försvinner....Och så lite sol på det, Ja, drömma kan man ju....  Godnatt och Dröm sött,( i mon bär det av på kurs för Heimir, jag och Magni)/MadkullaPaula

 
 
Ingen bild

cecilia

19 november 2009 10:22

va kul att de gick bra på kursen :) även om du fick smaka på lite sand hehe ;) blir själv sugen nu på att åka på kurs med Gríma men de får dock vänta ett tag till. Hoppas att allt är bra med er! Bamse kram!

 
Nina

Nina

19 november 2009 14:40

Åh vad fint du hade skrivit Paula! Tack snälla, det värmer i höstmörkret! Det roligaste med kurser är nog att man får lära känna fantastiska människor som du. Du har som sagt 18 för vilja och är jättetuff som kör hela vägen själv. Är verkligen imponerad av Magnis lugn också. Vilken toppenhingst! Nu kämpar vi vidare så ses vi igen i december. Ha det gott! Alla vi tvåbeningar och fyrbeningar på Annero
PS Vi får inte glömma att vi ska kunna dressyrprogrammet utantill denna gång ;-)

http://www.stallannero.se

 
Ingen bild

Lisbeth

19 november 2009 15:12

Välkommen hem Roligt att läsa dina kommentarer från kursen Ska bli så roligt att följa er utveckling KRAM

 
Ingen bild

Johanna/Tuva

19 november 2009 20:44

Hej Paula!
Kul att läsa om kursen o hur du har det :). Jag längtar till nästa kurstillfälle. Har förhoppningsvis en ny häst med mig då. Håll tummarna för att allt går i lås :).
Gissa om jag hade en liten Tuva som var trött efter helgen...
Kram
Johanna o Tuva

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av paula Johnsson - 26 september 2014 07:44

Ja, som ni vet så startar ett nytt kapitel för mig och min familj nu...   Gården är såld och vi kommer att flytta. Min hemsida kommer att stängas ner nu 1 oktober och verksamheten upphör och jag vill härmed passa på att tacka mina underbara bar...

Av paula Johnsson - 6 september 2014 07:56

ja, helgen som var, hade vi goa instruktören james här igen. James är en grymt duktig instruktör, kan ta alla typer av människor på alla olika nivåer och mycket bra pedagogiskt.   Jag hoppas alla hade det bra som var här även om jag inte riktig...

Av paula Johnsson - 18 augusti 2014 15:11

Ja, mina vänner alla sagor har ett slut...så och på denna gård.. Så de också var skrivet i tidningen, "Sista Sommaren på Madkullen" Så blev också fallet...vi har efter långt, jobbigt och svårt övervägande bestämt oss för att sälja vår älskade går...

Av paula Johnsson - 10 augusti 2014 08:48

Äntligen fick jag till en kurs för min gode vän och tränare Louise "lollo" Löfgren, jag har ju tränat för henne i en herrans massa år... men inte fått till nån kurs/lektion än med min nya lilla pålle...så nu äntligen...och vi har ju så mycket och pra...

Av paula Johnsson - 10 augusti 2014 07:32

Ja, och så kom den där Fredagen, fem molockna tjejer kommer upp här på morgonkvisten...liiite deppiga... Dom vill ju inte att det skall ta slut..   Vi fick muntra upp varannn så gott det gick.. och nu stod ju både träning,städning,lunch och u...

Fråga mig

73 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards