madkullensislandshastar

Direktlänk till inlägg 10 november 2009

Sent om länge.

Av paula Johnsson - 10 november 2009 21:28

Ja, det går ju en stund mellan inläggen i bland. Mycket mycket....

I helgen var det kurs i Veddige, alltid lika roligt att komma till Lisbeths vackra gård.

Givande kurs med Johann Fridgerirson glada hästmänniskor vackra hästar och bra väder!

Magni skötte sig exemplariskt och Johann tyckte faktiskt att vi gjort framsteg sen sist .Mycket roligt att höra!!

Jo, jag håller med! det har hänt mycket sen den dagen han kom, min prins! Och då har vi ändå hästarnas lågperiod nu, vänta till våren gott folk. Då blir det andra bullar!!

Här jobbar vi koncentrerat på vår framdelsvändning....

  


Och rakriktning och mycket annat, inte jättebra bild men, men....


  


Och hör och häpna ny häst på Madkullen, några har ju flyttat och en del tillkommer.

Perla har flytttat till Anna (som går på ridskolan) i Älekulla, Hrekkur är såld till Jenny som tidigare var fodervärd åt Hrappur, Rjo`mi skall flytta hem på Lördag till sin gamla ägare då han har varit här på foder under ett år.

Vi säger lycka till till alla  hästar och deras ägare  och tackar för denna tiden! 

Och nya hästen heter Vindur, hämtades hem i Söndags tur och retur till Stockholm. Pust!

Resan gick bra i allafall och dagen efter bekantar vi oss med Birningur som han skall dela hage med ett par dagar.


  


Påminner lite lätt om vår ardenner Tina eller?!?!


  


Men ,men det är en islandshäst, jo, jag lovar.

Men det är mycket jobb med Vindur, räknar inte med att ha med han i verksamheten än på ett par tre månader.

Han är inte riden på nästan ett år, har sadel skräck och ja, en hel del att jobbas med, så det blir som att jobba med en unghäst, men jag gillar ju utmaningar och min känsla säger mig att det KAN bli nåt bra....


Men alltså här kommer jag från en föreläsning i Fredags där vi pratat om islandshästarnas dilemma. Övervikt!!! Hur farligt det är. Huruvida vi inte kan fodra islandshästar som vilken annan hästras som helst, då tarmen och magsäcken har en helt annna utformning hos en islandshäst som hos en annan häst. Alltså detta är ett ett helt inlägg bara i sig, hur livsfarligt det kan bli för vår häst, kotledsinflamationer fång, kolik, knäleder alla möjliga ledbesvär, blodpropp, hjärtinfarkt ja, asså you name it!!

Ja, ja, nu är Vindur här i allafall och jag tror det kommer bli så bra så, han kommer få springa av sig lite, lite mindre proteiner och många kompisar och en lugn i gångsättning, så bara lugn Ulrika och Orvar jag lovar att erbjuda ett så bra hem som möjligt och jag är så tacksam att han har fått komma hit.


  


Gott o rulla sig i nya hagen....


  


Men lite värre och komma upp....


  


Välkommen Vindur hoppas du kommer trivas på Madkullen!


    


Lille födelsedags presenten har dock fått åka hem i gen, lille Gismo var alldeles för förtjust i hönor, kaniner och allt annat som rörde sig så det blev inte så praktiskt bra. Två kaniner har fått gå hädan, lille Linus och min älskade Kjell!!! Jag blev jätteledsen!! Asså min kaninavel går inte lysande...


Ja, till helgen händer det grejer här igen.... Jag skall åka på utbildning, eller ja, faktum är att jag kommer att vidarutbilda mig i olika nivåer både i November December Januari Februari och Mars.

Det här är i Hòlars regi, alltså Islands främsta skola inom utbildning inom islandshästridning, som sakt  det är ett utbildningssystem i olika nivåer och jag kommer ha Magni med mig.

Nivåerna kommer ligga paralellt med examinationen och domaren flygs in från Hòlar på Island.Efter godkänd examination (det har vi inte sett än) erhålller man diplom, märke från Hòlar samt att man blir registrerad i Hólars utbildningsregister.


Ja, detta är pirrigt värre.Kommer rappotera konternuerligt så gott jag kan.

Så nu bär det av till Stockholm i helgen igen!!!

Håll tummarna för mig och Magni.Kram Kram/MadkullaPaula


  







 
 
Ingen bild

Louise

11 november 2009 15:52

Jag håller tummarna för er! Men när åker du?

 
Ingen bild

MadkullaPaula

11 november 2009 18:34

På Fredag kl. 04.00 Kram

 
Nina Unkuri

Nina Unkuri

15 november 2009 00:08

Vilkken oerhört sansad och trevlig hingst! Står med en okänd valcck, i en egen hage med bara elrep, sto i sikte och bara sååå cool. Fantastisk hingst till sättet, hantering, lynne och så har ni bara känt varandra i två månader. För att få till din göteborksa: Göööör finr, och göööööör bra. Fin fin fin!

http://www.stallannero.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av paula Johnsson - 26 september 2014 07:44

Ja, som ni vet så startar ett nytt kapitel för mig och min familj nu...   Gården är såld och vi kommer att flytta. Min hemsida kommer att stängas ner nu 1 oktober och verksamheten upphör och jag vill härmed passa på att tacka mina underbara bar...

Av paula Johnsson - 6 september 2014 07:56

ja, helgen som var, hade vi goa instruktören james här igen. James är en grymt duktig instruktör, kan ta alla typer av människor på alla olika nivåer och mycket bra pedagogiskt.   Jag hoppas alla hade det bra som var här även om jag inte riktig...

Av paula Johnsson - 18 augusti 2014 15:11

Ja, mina vänner alla sagor har ett slut...så och på denna gård.. Så de också var skrivet i tidningen, "Sista Sommaren på Madkullen" Så blev också fallet...vi har efter långt, jobbigt och svårt övervägande bestämt oss för att sälja vår älskade går...

Av paula Johnsson - 10 augusti 2014 08:48

Äntligen fick jag till en kurs för min gode vän och tränare Louise "lollo" Löfgren, jag har ju tränat för henne i en herrans massa år... men inte fått till nån kurs/lektion än med min nya lilla pålle...så nu äntligen...och vi har ju så mycket och pra...

Av paula Johnsson - 10 augusti 2014 07:32

Ja, och så kom den där Fredagen, fem molockna tjejer kommer upp här på morgonkvisten...liiite deppiga... Dom vill ju inte att det skall ta slut..   Vi fick muntra upp varannn så gott det gick.. och nu stod ju både träning,städning,lunch och u...

Fråga mig

73 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards