madkullensislandshastar

Alla inlägg den 10 mars 2009

Av paula Johnsson - 10 mars 2009 21:02

En del utav grupperna på ridskolan får denna vecka prova på lite handhästridning.

Veckans ordspråk på tavlan lyder denna vecka... Handhästträning=

en gammal islänsk traditon som är värd att bevaras.

Dels tycker hästarna det är skoj, förhoppningsvis ryttaren likaså, det är god träning för ryttare att hålla koll på två hästar samtidigt  samt  sitt kroppspråk, röstkommando ,vikt, tygel , tajming och skänkelinverkan.

God konditionsträning både för medhjälpare ryttare samt häst. Lösgjörande för häst, ja man får in så enormt mycket med denna träningsform och det är enormt kul och lärorikt!

Först hade jag en liten" demostration" ((lät väl tjusigt!?)

Pratade lite om vikten om att arbetshästen måste lyssna, handhästen likaså, ber jag Blesi att flytta sig undan mig så skall han lyssna på mitt kroppspråk kommande och rörelser.

Gick igenom hur jag flyttar hästen sidled med bara enhandsfattning + halt förhållning samt drivning, oja, alla var jätteduktiga! verkligen!

Det är inte så lätt detta!

Här har vi Monika och Karin, lika ivriga lektionsdeltagare  på arbetshäst som medhjälpare på marken.

Och alla gjorde de ett fantastiskt jobb!

Roligt med engagerade elever som bara suger i sig kunskap och vill lära sig mer och mer....



Här har vi Lisbeth och Britt... Lika engagerade....



och Susanne och Eva....



Bra jobbat, Kjartan behövde lite fart i bland.


Kvällsgruppen var lika duktiga dom, tråkigt nog blev bilderna lite suddiga när det blev skymmning.

Här har vi sandra...



Och ibland kunde det köra i hop sig lite med, men japp det fixade ni också, lätt som en plätt, Bra!



Och här har vi Kristina...



Och visst var det väl så att trots att det fryser till nu i kväll, så visst var det väl vår i dag?!

Titta här kommer de.....



Och vi såg staren i dag, tänk att de e lika fantastiskt varje år...

Då tycker jag man är glad att man bor i Sverige, vad längtar man annars efter i dessa varma länder?!

Nej kontraster skall de va, lera och kallt, slask e blask, sol, starar...


Och sen, ja, då får man börja längta tills våra vitsippeturer!!



Ja, men heller hur?! Vi har ju b.la en tretimmars tur som en del av mina stammisar känner till och de säger ju i bland vid den där tiden... Kan vi inte ta vitsippeturen?

Jo men visst, den önskar jag alla skulle få känna på!

Ja, välkomna att boka!! Tack för i dag och  Gokväll önskar MadkullaPaula



Fråga mig

73 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards