madkullensislandshastar

Direktlänk till inlägg 22 april 2014

Gaedingakeppni...

Av paula Johnsson - 22 april 2014 16:22

Ja, men heller hur, är väl detta grenen för oss...hästarna rids i lite öppnare form och med högre tempo..Tihi..


Jo, men visst...gode vännen Sonja Stranne och Janet Haraldsson från klubben Trausti islandshästar, långt bort i tjotahejti... nejdå...dom bor i Ronneby och hade dratt i hop värsta grejen som jag lyckades komma med på..

De ställdes till med fullt pådrag...Tävling och clinic i den berömmda tävlingsgrenen Gaedingakeppni,ursprungstävlingsformen från Island, som bygger på folkfest och glädje!

Höga hastigheter, flashiga hästar med mycket utstrålning och vilja, kort sakt den hästen som dommarna tycker är en fröjd för ögat och ett nöje att rida på... en Gaedingaur så att säga...den bästa hästen vinner.


Den som är lösgjord och elastisk , viljestark och glad!

Tävlingsgrenen bedömms bara på raksträckorna också, vilket uppskattas av våra små islandshästar samt ryttarna..:-)


Dommare var ju vår allas Johann Fridgersson då och Karin Åkerström.

Det gavs en öppen bedömmning där publiken kunde ta del av var som kunde förbättras och vad som var extra bra och poängutdelningen..

Mycket lärorikt och roligt!

Sicket arregemang, så bra gjort, fantastiska priser i form av egendesignade rosetter,presentkort på foder, (Pavo) och presentkort på Ishästan, täcken, m.m m.m  

Mycket trevligt ordnat hela dagen, stort tack till samtliga inblandade.


Vi fick även lov att övernatta hos Sonja och Janet och titta på deras vackra föl, skönt att kunna vila lite innan tävlingen med, både vi och Lysingur då det var ca. 26 mil en väg, Puh!

Tack,<3


Vi gjorde som vanligt så gott vi kunde på tävlingen , men Lysingur var inte riktigt på topp..

Men galoppen, DEN var hans bästa, denna dagen!

 

Och Johann...ja, han utbrister...Ja,gott folk, det är ju inte för intet hon bott och jobbat hos mig på Island!

(Då innebar det att man inte är rädd för fart)..Ha, ha...

Högsta poängen under dagen för galopp...ja, den gavs till oss...8,3..Jaaaa!

Man ser på Johanns leènde att han..Njo..de var allt lite bra..?

 

Här står jag och får lite ris och ros..

 

Så nyttigt..och självklart skulle man ju velat se den energin i Lysingur i alla gångarter  i dag.. men, de gick inte hela vägen... men vi är sååå nöjda!

Hamna på delad tredjeplats!!

14 startande var det i vår gren.

   

 

Ärevarv...

 

 


Efter den låååånga resan hem fick Lysingur lov att komma ut och baaara vara häst nu i allfall i tre dar..för sen är det faktsikt tävling på Lördag igen..jo, jag sa ju att det blir mycket detta året..Tihi..

     

Undra om jag får han vit tills dess igen...hi, hi...

   

Kram kram/MadkullaPaula

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av paula Johnsson - 26 september 2014 07:44

Ja, som ni vet så startar ett nytt kapitel för mig och min familj nu...   Gården är såld och vi kommer att flytta. Min hemsida kommer att stängas ner nu 1 oktober och verksamheten upphör och jag vill härmed passa på att tacka mina underbara bar...

Av paula Johnsson - 6 september 2014 07:56

ja, helgen som var, hade vi goa instruktören james här igen. James är en grymt duktig instruktör, kan ta alla typer av människor på alla olika nivåer och mycket bra pedagogiskt.   Jag hoppas alla hade det bra som var här även om jag inte riktig...

Av paula Johnsson - 18 augusti 2014 15:11

Ja, mina vänner alla sagor har ett slut...så och på denna gård.. Så de också var skrivet i tidningen, "Sista Sommaren på Madkullen" Så blev också fallet...vi har efter långt, jobbigt och svårt övervägande bestämt oss för att sälja vår älskade går...

Av paula Johnsson - 10 augusti 2014 08:48

Äntligen fick jag till en kurs för min gode vän och tränare Louise "lollo" Löfgren, jag har ju tränat för henne i en herrans massa år... men inte fått till nån kurs/lektion än med min nya lilla pålle...så nu äntligen...och vi har ju så mycket och pra...

Av paula Johnsson - 10 augusti 2014 07:32

Ja, och så kom den där Fredagen, fem molockna tjejer kommer upp här på morgonkvisten...liiite deppiga... Dom vill ju inte att det skall ta slut..   Vi fick muntra upp varannn så gott det gick.. och nu stod ju både träning,städning,lunch och u...

Fråga mig

73 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards