madkullensislandshastar

Alla inlägg under december 2012

Av paula Johnsson - 15 december 2012 14:52

Harkel...harkel..

Kram/MadkullaPaula
 

Av paula Johnsson - 15 december 2012 12:49


Kram/MadkullaPaula
 

Av paula Johnsson - 13 december 2012 06:54

Ja, här drar vi i hop allt till ett och samma inlägg..  

Tänkte dock lagt in lite filmer här, men vajsing vajsing..

Träningen pågår och målet är ju fem dagar i veckan nu med killarna och alla andra som skall intensivtränas, många brodd på samt snösulor har gubben fixat så nu är vi taggade till tänderna...

Vi har en lång väg att gå jag och Herr Socka, men men---våren är lååångt borta..

   

Kalas har här stundats också och till och med "Lillkillen" blir bara större och större...(Hur gick detta till?)

   

Tur man har EN liten bebis kvar!

Hon gör snöänglar för fullt hon...

 

O skönt nu när hästarna är rena!!!

Lurviga och rena precis som det skall vara!

Vädret är underbart! 

Visst man blir ju lite röd om näsan här på jobbet.. men det ingår?

Men till och med de vita djuren är vita! De ni!

       

Stona och unghästar står och mumsar för fullt och i bland får man titta två gånger för att se skillnad på Katla och

Undri.

  

Men Hallå??!!

Öh? Hur många har vi här? 

Tre fyra?

Ska bli sååå spännade!

 

Gloria ligger i lä...

Ligger mer på högersidan här...är det en hingst då?

 

Och julpysslar, ja de hinner vi lite grand..

 

Och sällskap de har jag ju jämt..

 

Ni såg han?

Urban?!

Och jag lovar.. dom sitter där ofta av sig själv i miniatyrhuset av vårt i form av fågelbord..Hi hi..

 

Ha en fin vintrig dag alla, så hörs vi/Kram/MadkullaPaula



Av paula Johnsson - 3 december 2012 15:07

Ja, här har ni mig...nu har jag vaknat till..lite tidigt ide i år men, det behövdes tror jag..

Det  var en del saker som behövde hamna på plats och faktum är att jag tror jag har varit lite i detta vägskälet i ca ett år och inte vetat riktigt hur jag skall göra ...på vilket ben jag skall stå..


Som ni vet har jag dratt i bromsen nu..och det är inte lätt att göra när man heter Paula skall ni veta, så det här året behövdes väl?!


Min ridolycka tror jag gjorde sitt till, som fick mig att vakna till,ytterligare justering har gjorts i min mun nu och nåt stygn till skall rättas till såsmånimngom så lite förändrat utsende har man allt fått... men kanske bara jag som ser.. men ja, i bland behöver kanske nån knacka på dörrrn...

Det finns faktiskt annat än att bara jobba med..

Jag kör ju tidningar på nätterna och har så gjort sen i Mars...allt vädras inte alltid på bloggen vetni..  

Jag har en liten karriär sen förr av detta, gjorde när barnen va små för och kunna vara hemma så länge som möjligt (jobbade med det i fem år då)...och jag är hemma än..


Henrik jobbar i Norge varannan vecka, så ja, det känns i kroppen  att man har haft ett 20 tal hästar...femton..eller va var det?... ungar och ja, ni vet?!

Ja, men jag har ju velat lite fram och tillbaka..


Ena dan har jag vart fast besluten att köpa ridhus och köpa 30 hästar till, andra dagen har jag inte velat nåt av det osv. osv...så här har det sett ut...ja, det är kanske 10-årsjubileumet som spökar...tyckte kanske jag gjort mitt nu..


Ja, så nedskärnigar det blir det här..

Grisaveln har tyvärr fått bli ett minne blott, nu stasar vi helhjärtat på de föl de blir istället.


Ridskolan har precis avslutats för höstterminen 2012 och 2013 kör vi med nya friska tag,det blir lite färre grupper och det blir en späckad vår och hösttermin 2013, men sen tar ridskolan en paus..


Turridningarna fortsätter om än dock i mycket mindre skala...för medel till erfarna ryttare och nyheter inom turerna med nu inför julen, skink med hemmagjord senap, alt. ostmacketuren på 2,5 timmar och svampsoppeturen med självplockade svampar från Berghems sköna skogar samt nybakt bröd, en del nya vägar med galopp över ängar och lite annat nytt och ett friskt tempo..4,5 timmars turen har vi självklart kvar med underbara tölt och galopp sträckor och sallad och nybakt bröd,kaffe och dyl.


Sen kommer vi kunna bjuda på en kortis- En timmars tur för den som bara vill ut lite grand..

Info om våra turer kommer komma under våran turridning på hemsidan i veckan..

tempot kommer vara rätt så friskt och stort focus läggs på att låta hästarna göra det dom är bra på så dom behåller glädjen och stoltheten!!


I och med omläggningen så har en del hästar lämnat oss...närmare bestämt hela 6 stycken, Solfaxi,Blesi, Raudur, Thruma, Gylling och fölet och Sòley åker 15 december..

Det är dom känsliga hästarna som är kvar så därför har vi INGA lämpliga nybörjarhästar kvar.


Det är med blandade känslor allt det här, jag har inte mått så jättebra ett tag...nästan kännts som att gå i genom en skilsmässa skall ni veta...det här är ju min dröm som jag byggt upp med svett och tårar och glädje under 10 års tid...och visst den är inte över och jag har sett till att hästarna kommit till kanonhem, men ändå...kännts lite konstigt som ni förstår?


Vi kommer också låta år 2012 vara det sista för öppet hus...vi kommer inte medverka på aktiviteter såsom luciafirande och karnevaler (Blev senast inbjuden på adventsfirandet i Skene i helgen att ha ponnyridning,känns konstigt att säga nej..tror jag sakt ja till det mesta...?) som vi gjort en hel del...focus kommer nu att läggas på turerna (i mindre skala), träning av mina hästar,tävlingar,privatlektioner,kurser,miniläger och till sommaren har jag även tre veckors läger..

Så ni hör...sysslolös, det blir jag inte?


Avel kommer vi bedriva i liten skala och som sakt ett års ridskola till...sen vet man ju aldrig, jag kanske gör en ny rajd om några år... men detta är hur läget är just nu..

12 hästar återstår och dom sköter sig minsann inte själva dom heller.. 

Men en viss skillnad, det är det allt! 


Premiär , ja, det stundade det allt i går, med "svampsoppetur"...tyvärr kunde inte Ellinor och Emilia medverka, annars var det vår lilla "tävlingsgrupp" ,Jag,Kicki, Josefine oh Loiuse och vi kunde ju inte valt en bättre dag..och denna, ja, den finns att boka nu!!

Glögg och pepperkaka, det ingår ju självklart som bonus nu 1-30 december!  

               

Eller varför inte slå till på en 2,5 timmars i snöyran med skinkmacka med hemmlagad senap,kaffe och nybakat bröd    

Ja, som ni ser så finns vi kvar och nu tar vi nya friska tag och vi är taggade till tänderna...full fart och vi mot världen...i tölt?!

Kram/MadkullaPaula

 



Fråga mig

73 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards