madkullensislandshastar

Direktlänk till inlägg 10 februari 2009

Minnet....

Av paula Johnsson - 10 februari 2009 15:03

...lever kvar, trots att händelsen hände för en dryg vecka sedan har man bilderna kvar på näthinnan.

Mitt i Reykavik/Island, på fågelsjön Tjörninn, hade 10 ryttare och deras hästar en föreställning i uppvisningssyfte.

Och det var ju inte vilka hästar som helst, bla Rödull frà Kàlfholti vann B-flock i fjol, samt hingsten Thristur frà Feti, och ett gäng duktiga ryttare.

De red på isen och p.ga  att alla hästarna kom i samma takt bildades en ljudvåg över isen som gjorde att den sprack, samtliga ryttare med häst, gick under, nu var det dock inte djupt, men tillräckligt svårt att ta sig upp, en utav hjältarna för dagen var b.la  fotografen Fjölnir Thorgeirsson, som till slut lät hästarna ta stöd med bakbenen mot han lår, för att ta sig upp, den sista hästen var sammanlagt i det iskalla vattnet 14 minuter och behövdes ta in till observation, men förutom lite skärsår och med blotta förskräckelsen, så klarade sig samtliga ryttare och deras hästar.

Men man förvånas över hästarnas lugn och blir återigen på det klara med vad våra hästar faktiskt betyder för oss, Mycket!

Bevittna gärna klippet genom

http://www.hestafrettir.se/nyheter/1672/

/MadkullaPaula


 
 
Ingen bild

Sabina

10 februari 2009 17:49

Jag som inte är med i islandshästvärlden på det sättet längre hade inte hört talas om detta. Nu när jag sett det kommer det att sitta på min näthinna länge, länge. Jag håller med dig, vilka makalösa hästar, vilket lugn!! Skulle det se ut så med ett gäng "storhästar" i iskallt vatten? Tack för länken, det var skrämmande men samtidigt intressant att se!

 
Ingen bild

Johanna

10 februari 2009 17:51

Oj, vad hemskt! Men det är ju otroligt att de är så lugna! Tur att de inte skadade sig så allvarligt...

 
Angela

Angela

11 februari 2009 09:13

Ja fy vilken hemsk grej... såg detta klippet på aftonbladet!
Men vilken tur att det gick så bra som det gjorde!
Hoppas allt är toppen med er alla!
Kram

http://www.miloubiffen.zoomin.se

 
Ingen bild

hov-hanna

11 februari 2009 22:11

vilken kall soppa! Usch stackarna.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av paula Johnsson - 26 september 2014 07:44

Ja, som ni vet så startar ett nytt kapitel för mig och min familj nu...   Gården är såld och vi kommer att flytta. Min hemsida kommer att stängas ner nu 1 oktober och verksamheten upphör och jag vill härmed passa på att tacka mina underbara bar...

Av paula Johnsson - 6 september 2014 07:56

ja, helgen som var, hade vi goa instruktören james här igen. James är en grymt duktig instruktör, kan ta alla typer av människor på alla olika nivåer och mycket bra pedagogiskt.   Jag hoppas alla hade det bra som var här även om jag inte riktig...

Av paula Johnsson - 18 augusti 2014 15:11

Ja, mina vänner alla sagor har ett slut...så och på denna gård.. Så de också var skrivet i tidningen, "Sista Sommaren på Madkullen" Så blev också fallet...vi har efter långt, jobbigt och svårt övervägande bestämt oss för att sälja vår älskade går...

Av paula Johnsson - 10 augusti 2014 08:48

Äntligen fick jag till en kurs för min gode vän och tränare Louise "lollo" Löfgren, jag har ju tränat för henne i en herrans massa år... men inte fått till nån kurs/lektion än med min nya lilla pålle...så nu äntligen...och vi har ju så mycket och pra...

Av paula Johnsson - 10 augusti 2014 07:32

Ja, och så kom den där Fredagen, fem molockna tjejer kommer upp här på morgonkvisten...liiite deppiga... Dom vill ju inte att det skall ta slut..   Vi fick muntra upp varannn så gott det gick.. och nu stod ju både träning,städning,lunch och u...

Fråga mig

73 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards