madkullensislandshastar

Alla inlägg under september 2012

Av paula Johnsson - 11 september 2012 09:10

Ja, i går var det härligt, vilken dag gänget hade prickat in!

Ett glatt jobbargäng från Kungsbacka ville ut i våra fantasiska skogar och på våra goa hästar.

Rebecka var med till min hjälp, det var ju år och dar sen... men kul va det!

 


Vädret var kanon och det enda vi inte hann se va nog solnedgången (missa den,var nog för upptagna) men annars var allt fullbordat!

Fikan smakade gott...

 

Och hästarna skötte sig exemplariskt!

Kram på er/MadkullaPaula

 

Av paula Johnsson - 9 september 2012 11:50

...ja, vad jag lovar,det återkommer vi till i inlägget...

I Fredags hade vi ju i sedvanlig ordning ridskola, hela veckan har löpt på fint och alla elever är glada att terminen satt i gång i gen...

I Fredags har jag ju gruppen med mina hjälpredor och dotera osv..

De fick prova på både Fenja, som skall sättas i gång här nu och Lille Geis´li gjorde premiär på ridskolan...han kan ju inte så mycket killen, men skötte sig jättebra och nån gång då och då kan han nog tycka är roligt...jag trodde det skulle vart fullt sjå att hålla han på spåret då hans andra namn blitt "Ormen" då han går lite hit och dit... men nej...han och Josefine var sååå duktiga!

Hon skall för övrigt ha med lillkillen på en liten tävling här nu i slutet på September...(Måtte han hålla sig på banan,  )

 

Fenja och Malin var också jätteduktiga...Fenja har väl ca.150 kg och jobba bort först innan vi kan börja kräva lite...

 

Alla mina flickor och hästar är duktiga och alla elever hela veckan!

Sommarlov är bra i bland!

     

Ja...och så var det ju iväg på tävling i går!

 

Och jag är sååååå glad!

Första större tävlingen för mig och Lysingur och jag går och hamnar i A-final och kniper sedan andra platsen!!

Så roligt när all denna träning jag lagt ner visar på resultat!

Louise var med mig och hjälpte till och var även min duktiga fotograf...de blåste friskt på Sävebanan så både jag och Louise känner oss lite utblåsta i dag...men nöjda!

Här följer en kort liten film..


Och va lovar jag?!


Jo...som vi kan läsa i inlägget "Arbetskamrater"...(för övrigt så händer inga stora förändringar här framöver... eller nåt?!)

Kan det va sant?

Kan det någonsin va sant på Madkullen?!

Händer inte här ALLTID en massa?

Så även nu...har haft lite hemlighetsmakerier för mig ett tag och b.l.a varit och provridit denna herren...

     


Och ja, han kommer om allt går enligt planerna med besiktning och allt att flytta till Madkullen i veckan.

En hingst med första klass bedömning för extriör och 8:or för både tölt trav och galopp, en trevlig herre med bra stam och fina avkommor.

Nu kan ju tyckas jo, varför behöll vi inte då Magni?

Jo, en del beslut är bra och en del är mindre bra...nu dök detta erbjudande upp och jag hoppa på tåget så att säga...sen vem vet..är det bra,är det mindre bra?

Ja, det känns bra och det är allt jag har att gå på i nuläget!

Så ett tag kommer jag ha två projekt att träna och tävla.


Sokki som han heter är 9 år gammal men riden kanske  bara en 40-tal ggr utav olika omst'ändigheter mellan han var 5 år och kom från Island till idag...så ja, det behövs mycket träning...i nuläget är  det bara 100 km i timmen som gäller för Sokki, vi behöver träna både lydighet och tempo i första hand sen kommer mycket mer..

Även han var med på Sävebanan i går och drog första priset i sina klasser..

     

Ja, så att det inte blir några förändringar framöver...Öh?

Ooopppsss!

Vi håller tummarna för alla besiktningar och kontroller och säger Välkommen Sokki till Madkullen!

     

Kram MadkullaPaula



 

Av paula Johnsson - 7 september 2012 00:25

Ja, här går nu träning,ridskola, privatlektioner,både ridna och givna hand i hand och jag börjar väl så skteligen återgå till det normala.

Så glad att det läkt så bra och att de flesta ärren sitter på insidan av munnen,läkarn tyckte jag hade ett fantastiskt läkkött så senaste återkontrollen, hon hade förväntat sig att jag skulle se 20 ggr. värre ut..


Läpparna och munnen på insidan är väl det som tatt mest stryk...mn  vi ser det possetivt...tänk va läppstift jag känat nu på dessa tre veckor!? 

Nej, nu tänkte jag sitta till häst ett bra tag i allafall...

Träning löper på och vi är taggade  inför Lördagen...

Turer finns också att boka här i helgen med inhyrd personal... alias Kicki och Ellinor!

Vi kör långturer i våra vackra höstskogar så passa på att boka 6 timmars tur på Lördagen kl 11 med grillbuffè eller 4,5 timmars tur med lunch, erfarenhet krävs och det brukar vara låååånga tölt och galoppsträckor, välkomna att boka, Kram/MadkullaPaula

     




Av paula Johnsson - 6 september 2012 00:31

Ja, denna veckan är det ju ridskolestart, alltid lika kul att träffa alla i gen och ibland tycker jag allt att vilan har gjort eleverna gott, de kommer taggade till tusen och är fulla av inspiration och kraft!

Vädret var lite regnigt första gruppen på Tisdagen och tyvärr lite sjuka elever, hoppas på kärt återseènde av er nästa Tisdag ...

På grupp 2 Tisdagen och i går har det vart strålande solsken och riktigt fina höstdagar, vi ser fram emot en vacker hösttermin med bra väder och fina kvällar nu ,heller hur?

Nu kör vi!

 


       

På eftermiddagen släpptes ytterligare lite hästar in till flocken och det blev ett kärt återseènde..

   

Somliga undrade liksom ...va händer?!

 

Kul att se hur de grupperar sig...de stora starka killarna, Kveikur, Lysingur och Stigandi är i egen hage just nu..skall ju tävla Lördag och vill inte komma med en skadad häst, som busat och busat!

Så nu...ja, då är herr Raudur herre på teppan!

Förutom för Fenja och fölis då...där är det Geilsi som är kung!

 

Och Raudur ja, han får röra på fläsket...räckte lille Blesi tittade på de andra så....Nej,nu jäklar!!

Ofta han är ett hot Raudur!!

 

Och lilla Silfurlind...hon är verkligen söt som socker!

     

Följer lika gärna kloka gamla Blesi som Mamma sin..

 

Och Solèy..hon växer så det knakar..och Fenja har fått skor och är redo för att sättas i gång på riktigt!

     

Ja, samman komsten gck bra och lugnet la sig över Madkullen även denna kväll..

Kram på er/MadkullaPaula

 


Av paula Johnsson - 2 september 2012 17:10

Ja, förutom, mina goa stalltjejer och min familj som är mina arbetskamrater och guld värda...så har jag ju de bästaste arbetskamraterna man kan tänka sig och de e  ju 24/7..alltså dygnet runt...

 

Trogen,väl inarbetad grupp har jag nu...de känns bra, det känns verkligen att jag har en häst för alla och de senaste turerna nu har alla fått varsinn klockren häst, som precis passat med personlighet och tycke..och det är inte alltid det lättaste det där minsann..

Fick beröm i dag igen..Herregud...jag kanske går och blir fisförnäm...Nej, tror inte de..

Men just hur lugna och inte sura på varann de va osv...Jo, visst vi har ju en och annan som kan lägga på örorna...heller hur Saga!?


Men jag berätta just det,hur viktigt det är att hästarna, precis som barna har rutiner,vet vad som komma skall, alltid konsekvent hanterade,ytor att röra sig på,leka, äta och göra upp..och att få arbeta..hur viktigt det är att hästarna känner sig behövda och det är så kul nu för det märks i flocken att NU...nu har vi fått till deigen, va ett liten period av oro där ett tag, men NU, nu är det finemang!


Visst, sen blir det lite nytt igen när Fenja och Gylling skall in... men i det stora hela inga stora förändringar nu och det känns tryggt för dem.

Geisli har hittat sin plats och gör mer och mer "rätt"..och börjar "växa till sig"

Jag andvänder ju mina arbetskamrater då...t.e.x  så står med avsikt Geilsi mellan gamlingarna Raudur och Blesi, som blänger på han, när han skrapar och biter upp sin knut osv...för de vet...de är bara en tidsfråga innan Fröken Paula kommer och gapar..så STÅ STILL!!

Ja, vid stocken är det arbete gubbar!!


I dag stundade en stooor tur med många gäster och de kom  lite regn ,jo, de va de... men inga mängder direkt..

   

Alla njöt vi av hästarna, varandras sällskap och dagen och idag hade jag ju till och med Henrik som arbetskamrat!

Kul, de va längesen och även där känns de som vi har ett inarbetat team..även om vi skojar med varann i bland.  De e med glimten i ögat..gott folk!

   

Och för Geisli då vår ungdom i flocken...de är kul och studera han faktiskt..han går runt där i den lilla hagen vid fikan...alla andra äter i lugnan ro...rullar sig lite..äter igen..vet att pausen är ca 20-30 min, passar på att samla kraft inför galopperna ...ja, ni vet.

Geisli, han går runt lite ..ni vet som rumpnissarna i Ronja Rövardotter...Vafför gör vi på detta viset???

Typ..va händer här näst?

Hon som red han..både ryttaren i dag och ryttaren i går va supernöjda med killen..Kul!

 

Ja, trevliga dagar har vi haft till häst och tänk va skogen har att erbjuda nu..vi har mycket vackra ridvägar i Berghem...tror nog faktiskt hösten är tillverkad för mig och hästarna?!


Vi ser höstäpplen  (dotera mi, hade till och med gjort äppelkaka när jag kom hem..)

Vi ser vacker rosa ljung, Lingon och självklart svamp...såååå mycket kantareller vi ser!

Ja, hösten ÄR vacker!

 

Tror jag hade en sån där mysdag från början till slut i dag..uppskattade ändå mer att vara tillsammans med allt och alla...och hästarna..dröjde mig kvar länge i stallet och hörde hästarna knapra på sitt välförtjänta hö...blir kanske så när man är borta ett tag..tänker lite extra.

 

Kram på er/MadkullaPaula



Av paula Johnsson - 2 september 2012 08:41

Ja, man kan säga att I`m back...eller va jag nån gång borta?

Ja, ja, ridit lektion Torsdag,Fredag och ja, allt känns som vanligt..

Man får ju klart va lite försiktig med huvet då jag tydligen haft en rejäl hjärnskakning...va på återbesök i fredags och sa till läkarn att

-Du,det gör fortfarande lite ont...

-Paula..du har en omfattande munskada,så det är kanske inte så konstigt...

Nehe! Ok, men då är ju allt i sin ordning då?!

Kommer dock få gå på täta kontroller ett tag,är lite sned och vind... men det kommer bli bra gott folk.


Japp,då kör vi..

I går va här ett glatt gäng, 8 st från en grupp som ofta var runt och kolla runt bland lite olika islandshästställen och det här var helt klart ett av de bättre..Va glad jag blev!

De va även ett gäng till om 2 st som hakade på och alla va glada i hågen och SICKEN Septemberdag!!

Helt strålande väder och hästar och människor var på toppenhumör!!

 

Har tränat Lysingur lite smått mellan varven nu  inemellan och Ellinor som red bredvid mig sa...

Oj, va han lyfter på bena nu! Kul, för nu är det hårdträning och tävling stundar på Lördag!!

Alla bilder är klickbara för större storlek och det verkade som alla var mycket förstjusta i sin häst de fick för dagen.

                   

Varmt välkomna tillbaka alla!

I dag stundar en ny tur, kanske blir det regnrock i dag.. men alltid  lika gott  humör i allfall..

Kram/MadkullaPaula


Fråga mig

73 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards